Abstract:
The broadcasting industry of Indonesia is going to show the huge
developement. Most of television stations have been coming up with any kind of
TV Programs particulary entertaiment programs.
NET as one of the new TV station in Indonesia established on Mei, 18th
2013, has been giving entertaiment program which is fresh, innovative and also
very interesting called ‘INI Talk Show’. This two hours program present the
talkshow format completed by comedy without lacking the informative and
educative contents. This program has been getting the positive response of citizen.
For instance on Twitter, the quiz which they held everyday on Twitter mostly
always hit the trending topic in Indonesia even Worldwide. Moreover, according
to Nielsen data about share and rating, this program has been increasing
gradually time by time.
Therefore, the author interested to find out the program strategy of ‘INI
Talk Show’. Because the author does believe that the program strategy is the key
of succesful TV programs.
This study uses the descriptive method by interview and observation
technique to find out the program strategy based on Morissan’s concept from
planning, production, execution, to evaluation. They started a planning by
analized the audience for TV primetime, found out the best concept, then created
a pilot project, schedulling and prepare for production. Production devided into
three parts there are pre production, production, and post production handled by
production team. For the execution, this program using stripping strategy to grab
the audience as much as possible. For the last, evaluation regulary held daily on
chat application, weekly on Friday, monthly, and Yearly.
Industri Penyiaran di Indonesia kini semakin menunjukan perkembangan
yang sangat pesat. Banyaknya stasiun televisi yang hadir membuat program
televisipun semakin beragam terutama program-program yang ber-genre hiburan.
NET. sebagai salah satu stasiun televisi baru di Indonesia yang resmi
diluncurkan pada 18 Mei 2013, telah menunjukan upayanya memberi programprogram
hiburn yang fresh, inovatif, dan sangat menghibur. Salah satunya adalah
program ‘INI Talk Show’. Program yang berdurasi dua jam ini
mempersembahkan format talkshow yang dilengkapi dengan nuansa komedi tanpa
mengurangi unsur informatif dan edukatif. Program ini telah mendapatkan respon
positif dari masyarakat. Diantaranya melalui kuis Twitter yang hampir setiap hari
meraih trending topic Indonesia bahkan mendunia. Selain itu, dilihat dari data
riset Nielsenpun menunjukan bahwa share rating program ini cenderung
mengalami kenaikan secara bertahap dari awal kemunculannya hingga kini.
Oleh karena itu, penulis tertarik untuk meneliti strategi program dari ‘INI
Talk Show’ di NET. karena penulis meyakini bahwa sebuah strategi program
adalah kunci dari kesuksesan program televisi itu sendiri.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan teknik pengumpulan
data wawancara dan observasi yang bertujuan untuk mencari tahu strategi
programnya berdasarkan konsep Morisan yang meliputi perencanaan, produksi,
eksekusi hingga evaluasi. Adapun hasil dari penelitian ini yaitu perencanaan
program meliputi analisis audien di jam primetime, menentukan konsep program
keseluruhan, membuat pilot project dan schedulling serta prepare untuk tahap
produksi. Tahap produksi dihandle oleh tim produksi yang terbagi dalam pra
produksi, produksi, dan pasca produksi. Sementara untuk eksekusinya program ini
menggunakan strategi stripping untuk mendapatkan audiens sebanyak mungkin.
Tahap evaluasi sendiri rutin dilakukan secara berkala baik itu harian melalui
applikasi obrolan, mingguan setiap hari Jumat, bulanan, hingga evaluasi tahunan.