Description:
Abstract. Synergy Foundation (SF) is a productive Waqf and ZIS (Zakat, Infaq, Sedekah).SF has four types of donation services: Direct, shuttle, transfer, and counter.Among the four services, SF does not prioritize what kind of services are more effective and efficient for donors.Therefore, this research aims to know the effectiveness of the theory of Service Gathering fund Waqf and satisfaction of donors, understanding the service system Gathering Waqf fund in SF, analyzing the effectiveness of service system gathering Waqf funds To donor satisfaction in SF using the DEA (Data Envelopment Analysis) method.The research methods used are quantitative descriptive. Primary Data include the Waqf financial report and the SF questionnaire.The data analysis technique uses the MaxDEA 6.1 method.The results of the research are: first, the effectiveness of service Gathering fund Waqf and donor satisfaction describes and declare the goals (quality, quantity, and time) has been achieved, and the size of the successful organization reaches Purpose and Target-targetnya.Secondly, the type of service counter gets the fewest interest and transfer is the type of service to raise the most funds.Third, the results of the DEA analysis indicated that the year 2017 includes the category Increasing Return to Scale (IRS), 99.51% of 100% to achieve a perfect level of efficiency.Survey results show donor satisfaction level as follows: Less satisfied 2.0%, satisfied 64.0%, very satisfied: 35.1%.Keywords: effectiveness, service, Fundraising, satisfaction, DEA.Abstrak. Sinergi Foundation (SF) merupakan lembaga Wakaf Produktif dan ZIS (Zakat, Infaq, Sedekah). SF memilik empat jenis layanan/channel donasi yaitu: langsung, jemput, transfer, dan counter. Diantara keempat jenis layanan tersebut, SF belum memprioritaskan jenis layanan manakah yang lebih efektif dan efisien bagi donatur. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk Mengetahui Teori Efektivitas Pelayanan Penghimpunan Dana Wakaf dan Kepuasan Donatur, Memahami Sistem Pelayanan Penghimpunan Dana Wakaf di SF, Menganalisis Efektivitas Sistem Pelayanan Penghimpunan Dana Wakaf terhadap Kepuasan Donatur di SF Menggunakan Metode DEA (Data Envelopment Analysis).Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif deskriptif. Data primer yaitu laporan keuangan wakaf dan kuesioner SF. Teknik analisis data menggunakan metode MaxDEA 6.1 .Hasil penelitian yaitu: Pertama, Efektivitas pelayanan penghimpunan dana wakaf dan kepuasan donatur menggambarkan dan menyatakan sejauhmana tujuan (kualitas, kuantitas, dan waktu) telah dicapai, serta ukuran berhasil tidaknya suatu organisasi mencapai tujuan dan target-targetnya. Kedua, jenis layanan counter mendapatkan minat yang paling sedikit dan transfer merupakan jenis layanan paling banyak menghimpun dana. Ketiga, hasil analisis DEA menujukan bahwa tahun 2017 termasuk kategori Increasing Return to Scale (IRS), 99,51% dari 100% untuk mencapai tingkat efisiensi sempurna. Hasil survey kuesioner menunjukan tingkat kepuasan donatur sebagai berikut: Kurang puas 2,0%, puas 64,0%, Sangat puas: 35,1%.Kata Kunci : Efektivitas, Pelayanan, Fundraising, Kepuasan, DEA.