Universitas Islam Bandung Repository

Pengaruh Poster Dakwah Islam pada Akun Sosial Media Instagram @Masjid_Habiburrahman Terhadap Minat Mad’u di Kota Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Dakwah
dc.creator Hidayat, Ahmad Arief
dc.creator Ma’arief, Bambang S,
dc.creator HMZ, Nandang
dc.date 2019-01-26
dc.date.accessioned 2019-09-02T03:39:11Z
dc.date.available 2019-09-02T03:39:11Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dakwah/article/view/15921
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20348
dc.description Abstract. Da'wah is basically conveying Islamic teachings to the wider community. Along with the development of technology, da'wah has developed very rapidly starting from the number of Mad'u, the method of preaching, and the da'i as agents of da'wah. Social media is something that we cannot deny as well as its existence as a missionary media, social media media that are much loved by humans today, namely Instagram, therefore many da'i are starting to use Instagram as a medium of propaganda. When someone accesses the da'wah account on Instagram and reads and sees while listening to the posts from the da'wah account, then the da'wah activities are continuing at that time. From this matter, the writer is interested in conducting a research entitled THE INFLUENCE OF ISLAMIC DEGREE ON THE INSTAGRAM SOCIAL MEDIA ACCOUNT @MASJID_HABIBURRAHMAN ON THE INTEREST OF MAD'U IN BANDUNG CITY. This study aims to determine the general picture of the condition of the Habiburrahman Mosque congregation, PT. Indonesian Aerospace, Knowing the da'wah agenda at the Habiburrahman Mosque, PT. Dirgantara Indonesia, Knowing why to choose Instagram media @masjid_habiburrahman in spreading posters of Islamic da'wah, Knowing the process of making posters of Islamic da'wah on Instagram @masjid_habiburrahman, Knowing the influence of Instagram posters on Islam @masjid_habiburrahman on mad'u interests. The study uses Descriptive Quantitative methods, Data Collection Techniques, Observations, Interviews, Data Analysis, Questionnaires, Literature Studies, Population and Sampling. The results of this study are that mosque managers improve the reciprocal function between mosques and congregations. The da'wah agenda at the Habiburrahman mosque that can support the worshipers of the mosque, @Masjid_Habiburrahman uses Instagram media as media of propaganda is to make Instagram a place / place to preach and there are also those who make Instagram as media to access the contents of da'wah messages delivered in the media . The magnitude of the effect of variable X (Da'wah Poster) on variable Y (Level of Interest in Following the Study) is 64.48%, while the remaining 35.52% is influenced by other factors outside the da'wah poster which are not contained in the discussion of researchers. Keyword: Mosque, Habiburrahman, @Masjid Habiburrahman, Da'wah Activities, Mad'u InterestsAbstrak. Dakwah pada dasarnya adalah menyampaikan ajaran Islam kepada masyarakat luas. Seiring berkembangnya teknologi, dakwah telah berkembang sangat pesat mulai dari jumlah Mad’u, metode berdakwah, dan para da’i sebagai pelaku dakwah. Sosial media merupakan hal yang tak dapat kita pungkiri pula keberadaannya sebagai media dakwah, media sosial yang banyak digandrumi oleh manusia saat ini yaitu Instagram, oleh karena itu banyak da’i yang mulai menggunakan Instagram sebagai media dakwah. Ketika seseorang mengakses akun dakwah di Instagram dan membaca serta melihat sekaligus mendengarkan postingan-postingan dari akun dakwah tersebut, maka kegiatan dakwah sedang berlanjut saat itu. Dari hal inilah penulis tertarik untuk melakukan penelitian yang berjudul PENGARUH POSTER DAKWAH ISLAM PADA AKUN SOSIAL MEDIA INSTAGRAM @MASJID_HABIBURRAHMAN TERHADAP MINAT MAD’U DI KOTA BANDUNG.Penelitian ini bertujuan untuk Mengetahui gambaran umum kondisi jemaah Masjid Habiburrahman, PT. Dirgantara Indonesia, Mengetahui agenda dakwah di Masjid Habiburrahman, PT. Dirgantara Indonesia, Mengetahui kenapa memilih media Instagram @masjid_habiburrahman dalam menyebarkan poster dakwah islam, Mengetahui proses pembuatan poster dakwah islam di Instagram @masjid_habiburrahman, Mengetahui pengaruh poster dakwah islam di Instagram @masjid_habiburrahman terhadap minat mad’u. Penelitian menggunakan metode Deskriptif Kuantitatif, Teknik Pengumpulan Data, Observasi, Wawancara, Analisis Data, Angket, Studi Literatur, Populasi dan Sampling. Hasil penelitian ini adalah pengelola masjid meningkatkan fungsi timbal balik antara masjid dan jemaah. Agenda dakwah di masjid Habiburrahman yang dapat menunjang para jemaah-jemaah masjid, @Masjid_Habiburrahman memanfaatkan media instagram sebagai media  dakwah adalah dengan menjadikan instagram sebagai wadah/tempat untuk berdakwah dan ada pula yang menjadikan instagram sebagai media untuk mengakses isi pesan dakwah yang disampaikan di media tersebut. Besarnya pengaruh variabel X (Poster Dakwah) terhadap variabel Y (Tingkat Minat Mengikuti Kajian) adalah sebesar 64,48%, sedangkan sisanya sebesar 35,52%  dipengaruhi oleh faktor lain diluar poster dakwah yang tidak terdapat dalam pembahasan peneliti. Kata kunci: Masjid, Habiburrahman, @Masjid Habiburrahman, Aktivitas Dakwah, Minat Mad’u
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dakwah/article/view/15921/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Komunikasi Penyiaran Islam
dc.source Prosiding Komunikasi Penyiaran Islam; Vol 5, No 1, Komunikasi Penyiaran Islam (Februari, 2019); 74-79
dc.source Prosiding Komunikasi Penyiaran Islam; Vol 5, No 1, Komunikasi Penyiaran Islam (Februari, 2019); 74-79
dc.source 2460-6405
dc.subject Komunikasi Penyiaran Islam
dc.subject Masjid, Habiburrahman, @Masjid Habiburrahman, Aktivitas Dakwah, Minat Mad’u
dc.title Pengaruh Poster Dakwah Islam pada Akun Sosial Media Instagram @Masjid_Habiburrahman Terhadap Minat Mad’u di Kota Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account