Universitas Islam Bandung Repository

Pencapaian Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Berliana, Eriska
dc.creator Halimi, Agus
dc.creator Tsaury, Adang Muhamad
dc.date 2019-01-25
dc.date.accessioned 2019-09-02T06:01:16Z
dc.date.available 2019-09-02T06:01:16Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/14686
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20412
dc.description Abstract. A teacher is a key for the success of the students who should be incapable of creating learning that is easy to understand and attractive for the students. Nevertheless, the fact found in the field showed that the teacher was still judged to be weak and was far from attaining the determined qualification.This becomes researcher’s interest to know further about the plan, implementation, and evaluation of the result of the pedagogic competitions of PAI teacher of SMP PGII 1 Bandung, as a superior school in religion field that makes students have noble akhlak, to be superior, and to have achievement. The data collection was from observation, interview, and documentation. The data analyse was run with data reduction, data presentation, and was verified.The result of the research showed: (a) The planning of pedagogic competition was started from designing the learning, understanding the students, designing the valuation and evaluation. (b) The evaluation of the result of implementing the pedagogic competitions regarding from the result of the students’ learning whether in cognitive side, affective, or psychomotor. From the result of the research above, researcher inspected, observed, and interviewed to get the definitive result. So far, about the working of the pedagogic competitions starting from implementation, and evaluation have showed the correspondence between theory and the field result. Keywords: Competition, PAI Teacher, Student’s learning result. Abstrak. Guru sebagai kunci kesuksesan setiap peserta didik yang mestinya mampu menciptakan pembelajaran yang mudah difahami dan menarik bagi peserta didik. Namun, fakta yang ditemukan di lapangan bahwa kompetensi guru dinilai masih rendah dan jauh dari mencapai batas yang ditentukan. Hal ini menjadi ketertarikan peneliti untuk mengetahui lebih jauh mengenai pelaksanaan, dan evaluasi hasil dari kompetensi pedagogik guru PAI khususnya di SMP PGII 1 Bandung sebagai sekolah yang unggul dalam bidang keagamaan dan membawa peserta didik untuk berakhlak mulia, unggul, dan berprestasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Pengumpulan data yang dilakukan observasi, wawancara, dokumentasi. Analis data dilakukan dengan reduksi data, penyajian data, dan diverivikasi. Hasil penelitian menunjukkan: (a) Pelaksanaan kompetensi pedagogik mulai dari merancang pembelajaran, memahami peserta didik, merancang penilaian dan evaluasi. (b) Evaluasi hasil pelaksanaan kompetensi pedagogik melihat dari hasil belajar peserta didik baik dalam segi kognitif, afektif, dan psikomotorik. Dari hasil penelitian diatas, peneliti mengamati, mengobservasi, dan mewawancarai untuk mendapat hasil yang pasti, sejauh ini mengenai keberjalanan kompetensi pedagogik mulai dari perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi sudah menunjukkan kesesuaian antar teori dan hasil di lapangan. Kata Kunci: Kompetensi, Guru PAI, Hasil Belajar Peserta Didik.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/14686/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/downloadSuppFile/14686/3289
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Pendidikan Agama Islam
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 5, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2019); 50-55
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 5, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2019); 50-55
dc.source 2460-6413
dc.subject Pendidikan Agama Islam
dc.subject Kompetensi, Guru PAI, Hasil Belajar Peserta Didik.
dc.title Pencapaian Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account