A Civil elementary school of Haurpancuh Bandung is a civil elementary school located in Bandung which implement curriculum 2013. During the implementation, students experience learning achievement derivation, homeworks are done in the classroom, are not paying attention to teacher’s explanation. Randomly answer the questions from their teacher. The objective of this study is to describe the correlation between academic adaptation and learning achievement to improve students learning process by time management, learning strategies, preparation to face examinations, students career preparation of SDN haurpancuh Bandung. The objective of this study is to obtain empirical data about the correlation between academic adaptation and students learning achievement of 4th and 5th grade students in SDN Haurpancuh Bandung. The method used is correlation with 64 students as the sample of research population. The instrument used to data collection is a questionnaire and students score in their report books in 2 semesters. The data obtained are ordinal data and spearman correlation computation test. The results show that there is a score of r = 0.531 correlation between academic adaptation and students learning achievement. It means that there is a tight correlation between academic adaptation and students learning achievement of 4th and 5th grade students in Haurpancuh Bandung.
Sekolah Dasar Negeri Haurpancuh Bandung merupakan salah satu sekolah dasar negeri yang berada di kota Bandung, yang mencoba menerapkan kurikulum 2013. Selama pelaksanaan kurikulum 2013 ini siswa banyak mengalami penurunan prestasi belajar, pekerjaan rumah diselesaikan sekolah, tidak memperhatikan ketika guru sedang menjelaskan, dan siswa menjawab soal ulangan dengan asal. Maksud penelitian ini untuk mengetahui keeratan hubungan antara penyesuaian akademik dengan prestasi belajar, dalam upaya meningkatkan proses belajar siswa melalui pengaturan waktu, strategi kegiatan belajar, cara mempersiapkan diri dalam menghadapi ujian, dan mempersiapkan karir siswa SDN Haurpancuh Bandung. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh data empiris mengenai keeratan hubungan antara Penyesuaian Akademik dengan prestasi belajar siswa kelas 4 dan 5 SDN Haurpancuh Bandung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode korelasional dengan jumlah subjek penelitian sebanyak 64 siswa. Pengumpulan data yang dilakukan dengan menggunakan alat ukur kuesioner dan nilai raport siswa selama 2 semester. Data yang diperoleh berupa data ordinal dengan perhitungan uji korelasi spearman. Berdasarkan hasil perhitungan diperoleh angka korelasi antara penyesuaian akademik dan prestasi belajar sebesar r = 0.531 termasuk ke dalam kategori korelasi cukup. Artinya ada hubungan yang cukup erat antara penyesuaian akademik dengan prestasi belajar siswa kelas 4 dan 5 SDN Haurpancuh Bandung.