Charitable institution X is an institution provides prosperity service, parents/guardian subtitute service to meet a demand of children’s needs. The institution establish a rule and discipline for teenagers there and it is explained and exposed on readable places for them. The one who breaks the rule and discipline will obtain sanction; all points aof all infractions will be accumulated to be a memoranda. Some of them obey the rule and discipline and some disobey that makes the goals of some activities in the instituion unsuccessful. According to Averill (1973) that self control is personal control that is a simple psychological variable because there are 3 different aspects about self control ability; behavior control, cognitive control, and decisional control. The objective of this study is to describe a clear picture of self control on teenagers about discipline in charitable institution. The method used is descriptive study with 27 teenagers as the sample. The data collected by providing a questionnaire about self control based on the concept Averill (1973). The results show that self control of teenagers in charitable isntitution is low. It can be seen from behaviour control aspect and low decisional control, however, the cognitive control aspect is high.
Panti Asuhan X merupakan suatu lembaga yang dapat memberikan pelayanan kesejahteraan, pelayanan pengganti orang tua/wali dalam memenuhi kebutuhan anak. Pihak panti menetapkan aturan dan disiplin yang harus diikuti oleh remaja panti. Penjelasan mengenai aturan dan disiplin di panti dijelaskan dan di paparkan tempat yang mudah dibaca oleh remaja panti. Setiap remaja panti yang tidak mengikuti setiap aturan dan disiplin di panti akan dikenakan sanksi yaitu point yang akan diakumulasikan menjadi surat peringatan. Remaja panti mengetahui setiap aturan, disiplin dan sanksi yang akan diterima namun tetap saja masih sering melakukan perilaku melanggar yang membuat kegiatan di panti kurang mencapai hasil yang maksimal. Menurut Averill (1973) self control sebagai personal control, yaitu variabel psikologis yang sederhana karena di dalamnya tercakup tiga aspek yang berbeda tentang kemampuan mengontrol diri, yaitu behavior control, cognitive control, dan decisional control. Tujuan dari penelitian ini adalah ingin melihat gambaran self control pada remaja panti mengenai kedisiplinan di panti. Penelitian ini menggunakan metode studi deskriptif. Alat ukur yang digunakan adalah kuisioner self control yang diturunkan dari konsep Averill (1973) dengan jumlah subjek 27 orang. Hasil yang diperoleh bahwa self control remaja panti tergolong rendah. Terlihat pada aspek behavior control dan decisional control yang tergolong rendah, sedangkan aspek cognitive control tergolong tinggi.