Universitas Islam Bandung Repository

Correlation between being religious commitment and misdemeanors in school on students of MTS Nurul Iman bandung

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Afifah, Anisa Fathin
dc.creator Kahfi, Agus Sofyandi
dc.date 2016-02-19
dc.date.accessioned 2019-09-10T02:12:38Z
dc.date.available 2019-09-10T02:12:38Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2730
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/21296
dc.description Mts  Nurul Iman is one of the schools provides Islamic relgion education more that other schools do. It is believable that by providing Islamic religion material can increase students’ commitment of being religious. Infact, such behaviours of 9 grade students as telling a lie, remaking the mistake, being late and pessimist, unable to control tension or showing low commitment behaviours of being religious. The students with those behaviours tend to break the school regulation. The objective of this study is to obtain empirical data about the correlation between being religious commitment and misdemeanors in school on 9 grade students A-E of Mtss Nurul Iman. The method used is correlation with 70 students as the sample. The instrument used is questionnaire about beling religious based on theory of Glock & Strak (1969 :4) adapted by Agus Sofyandi Kahfi (2015). The instrument of misdemeanors in school based on theoryof Hurlock (1973) adapted with the regulation of MTs Nurul Iman. The results show that the correlation scale is -0.659, which means that there is a negative relationship with high level correlation between being religious commitment and misdemeanors in school on studentss of 9 grade A-E Mts Nurul Iman. It means that the lower the commitment, the higher the misdemeanors in school. On the contrary, the higher the commitment the lower the misdemeanors in school.
dc.description MTs Nurul Iman merupakan salah satu sekolah yang memberikan pendidikan agama islam yang lebih dari sekolah lainnya. Dikatakan dengan diberikannya pendidikan agama islam dipercaya akan meningkatkan komitmen beragama pada siswa. Pada kenyataannya, siswa kelas 9 berprilaku seperti membohong, mengulangi kesalahan, tidak tepat waktu, pesimis, tidak dapat mengontrol emosi atau menampilkan perilaku komitmen beragama yang rendah. Siswa yang menunjukan perilaku tersebut cenderung melakukan pelanggaran terhadap peraturan yang telah di tetapkan oleh sekolah.Tujuan penelitian ini untuk memperoleh data empiris mengenai keeratan hubungan antara komitmen beragama islam dengan misdemeanors di sekolah pada siswa kelas 9 A-E MTs Nurul Iman. Metode yang digunakan adalah metode korelasional. Teknik sampling yang di gunakan adalah teknik random sampling dengan subjek sebanyak 70 siswa. Alat ukur yang digunakan berupa kuisioner komitmen beragama islam derdasarkan teori Glock & Strak (1969 :4) yang sudah di modifikasi oleh Agus Sofyandi Kahfi (2015). Alat ukur misdemeanors di sekolah berdasarkan teori Hurlock (1973) yang di sesuaikan dengan peraturan MTs Nurul Iman. Hasil penelitian didapatkan nilai korelasi sebesar -0.659 yang berarti terdapat hubungan negatif dengat tingkat korelasi tinggi antara komitmen beragama islam dengan  misdemeanors di sekolah pada siswa kelas 9 A-E MTs Nurul Iman. Artinya semakin rendah komitmen beragama islam, maka semakin tinggi misdemeanors di sekolah. Sebaliknya, semakin tinggi komitmen beragama islam, maka semakin rendah misdemeanors di sekolah. 
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2730/pdf
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 2, No 1, Prosiding Psikologi (Februari, 2016); 53-58
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 2, No 1, Prosiding Psikologi (Februari, 2016); 53-58
dc.source 2460-6448
dc.subject Proceedings of Psychology
dc.subject Being religious commitment, misdemeanors in school.
dc.subject Psikologi
dc.subject komitmen beragama islam, misdemeanors di sekolah
dc.title Correlation between being religious commitment and misdemeanors in school on students of MTS Nurul Iman bandung
dc.title Hubungan Komitmen Beragama Islam dengan Misdemeanors di Sekolah pada Siswa MTS Nurul Iman Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Quantitative
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account