Mall is a shopping centre which functioned as entertainment, transaction and interaction platform. One of mall in Bandung City is Miko Mall. In mall organization, all of the stakeholders bear important role as well as their own function for the continuity of the mall activity. In general, mall stakeholderconsists of owner (shareholder), maintainer or management, tenant (mall booth renter) and visitor. Within mall management, there are two specific division designed to handle all existing tenants. This division called Tenant Relations or usually called TR is actor or person who has duty as bridge between shopping centre or mall management and actor of tenant (renter). This study is focusing on the role of Tenant Relations in fulfilling its duty as a communication bridge between management and tenant. The approach used in this study is qualitative with case study method which determines samples by using purposive sampling technique consisting three sources which is Miko Mall Tenant Relation as key informant and tenant owner as informant and to test the validity of data as well. The data gathered is collected from interviews, observation and documentation. Base on this study the result shows that in fulfilling its duty as communication mediator between management and tenant, MikoMall Tenant Relations is also practicing public relations role and function as expert advisor, communication facilitator, problem solving process facilitator and communication technician. Must possessed ability by Miko Mall Tenant Relations is the skill to communicate in choosing the right communication method and pattern as well as material expertise. Tenant Relations withhold obstacles coming from tenant in form of psychological and miss communication obstacles. Tenant Relations role in handling complaint from tenant is by quickly responding complaint with direct checking on the spot (tenant arena), establishing coordination with the division related to the complaint and monitoring the process until it has been handled well.
Mall adalah suatu pusat perbelanjaan yang berfungsi sebagai sarana hiburan, transaksi dan interaksi. Salah satu mall yang ada di Kota Bandung adalah Miko Mall. Dalam organisasi mall, semua stakeholder memiliki peran penting serta fungsinya masing-masing bagi keberlangsungan aktivitas mall. Secara umum, stakeholder pada sebuah mall terdiri dari pemilik (shareholder), pengelola atau manajemen, tenant (penyewa kios mall) dan pengunjung. Di dalam manajemen sebuah mall, terdapat divisi khusus yang bertugas untuk mengurusi semua tenant-tenant yang berada di mall. Divisi tersebut adalah Tenant Relations atau yang biasa disebut TR ini adalah pihak atau orang yang bertugas menjadi jembatan penghubung antara pihak manajemen suatu pusat perbelanjaan atau mall dengan pihak tenant (penyewa). Penelitian ini berfokus pada peranan Tenant Relations dalam menjalankan tugasnya yaitu menjembatani komunikasi antara manajemen dengan tenant. Pendekatan pada penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus dan pemilihan sample menggunakan teknik purposive sampling dengan responden yang terdiri dari tiga orang yaitu tenant relations Miko Mall sebagai key informan dan pemilik tenant sebagai informan sekaligus untuk menguji keabsahan data. Data yang terkumpul berasal dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi. Berdasarkan dari hasil penelitian menunjukan bahwa dalam menjalankan perannya sebagai perantara komunikasi antara manajemen dengan tenant, tenant relations Miko mall turut melaksanakan peran dan fungsi public relations sebagai penasehat ahli, fasilitator komunikasi, fasilitator proses pemecahan masalah dan teknisi komunikasi. Kemampuan yang harus dimiliki oleh Tenant Relations Miko Mall adalah kemampuan dalam berkomunikasi dengan pemilihan teknik dan pola komunikasi yang tepat juga penguasaan materi. Tenant relations menghadapi hambatan yang datang dari pihak tenant yang berupa hambatan psikologis dan mis komunikasi. Peran tenant relations dalam mengatasi komplain dari tenant yaitu dengan cara segera merespon komplain dan melakukan pengecekan langsung di arena tenant, lalu berkoordinasi dengan divisi terkait komplain dan memantau hingga selesai tertangani.