The purpose of this research is to discover the opinion of South Cimahi city residents, specifically in Kelurahan Cibeber concerning the program made and ran by Governement of Cimahi City namely Pesan Penduduk (Pesduk) which serves as critics and suggestions service point for residents of Cimahi City to the Governement of Cimahi City. The results of the conducted research is the form of public relations process in the Pesan Penduduk (Pesduk) as a service program from the Government of Cimahi City which serves the function as a medium or communication media between city residents and the city government and policymaker where this program is made to accommodate various critics and suggestions from the city residents to help the Government of Cimahi City to improve its service regarding city resident’s complains. Pesduk helped to create an effective communication media that is easily reachable by the city residents to communicate with the city government, so it will reduce unfavorable images from the city residents that communicating with the city government is difficult. Pesduk is a proof of the government’s performance to feature better community service and develop open information system with the community. The suggestion of this research is the expectation that the Government of Cimahi City should improve the running Pesduk program to help give better community service and provides better communication between the city residents and the government of Cimahi city.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pendapat warga kota Cimahi Selatan, khususnya di Kelurahan Cibeber mengenai program yang dibuat dan dijalankan oleh Pemerintah Kota Cimahi yaitu Pesan Singkat Penduduk (Pesduk) yang merupakan kritik dan saran layanan bagi warga Kota Cimahi kepada Pemerintah Kota Cimahi. Hasil penelitian yang dilakukan adalah bentuk proses hubungan masyarakat dalam Pesan Penduduk (Pesduk) sebagai program layanan dari Pemerintah Kota Cimahi yang berfungsi sebagai media komunikasi antara penduduk kota dan pemerintah kota sebagai pembuat kebijakan. Program ini dibuat untuk menampung berbagai kritik dan saran dari warga kota untuk membantu Pemerintah Kota Cimahi dalam meningkatkan pelayanannya terkait keluhan warga kota. Pesduk membantu menciptakan media komunikasi yang efektif sehingga mudah dijangkau warga kota untuk berkomunikasi dengan pemerintah kota, sehingga akan mengurangi citra yang tidak menguntungkan dari warga kota yang berkomunikasi dengan pemerintah kota yang sulit. Pesduk merupakan bukti kinerja pemerintah untuk menampilkan layanan masyarakat yang lebih baik dan mengembangkan sistem informasi terbuka dengan masyarakat. Saran dari penelitian ini adalah harapan agar Pemerintah Kota Cimahi dapat memperbaiki program Pesduk untuk membantu memberikan pelayanan masyarakat yang lebih baik dan memberikan komunikasi yang lebih baik antara penduduk kota dan pemerintah kota Cimahi.