Universitas Islam Bandung Repository

Seni Ludruk Dalam Bingkai Fotografi

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Syarif, Syarif
dc.creator Darmawan, Ferry
dc.date 2017-08-11
dc.date.accessioned 2019-09-12T03:00:39Z
dc.date.available 2019-09-12T03:00:39Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/8244
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/23394
dc.description A photojournalist is always required to be able to capture important moments or events. Those moments are framed into a picture that becomes source information that is useful for the public. In doing so, a photo must represent the happening event and thus, its authenticity is needed. A series of photographs of documentation essays called Seni Ludruk Irama Budaya in frame is evident in which a photographer should be able to convey the situations faced by the traditional theatre culture among society in this modern era. A photojournalist named Fendi Siregar created his essay photo works that clearly show a life of seni ludruk artist – Irama Budaya. This study aims at analysing photo documentary uploaded on Fendi Siregar’s Facebook page and focuses on analysing the meaning represented in his photos in order to know how much his works can influence and be useful to the public. This study employs Roland Barth’s theory of Semiotics to analyse signs as the generation of meaning in Irama Budaya’s ludruk essays through the analysis of denotation, connotation, myth, and ideology. Furthermore, a qualitative method is employed to examine another meaning that is not measured mathematically. Thus, this qualitative method is used to get an in-depth understanding in analysing the meaning of Irama Budaya’s ludruk essays. Based on the denotation and connotation analysis, the finding shows that the photo documentaries represent the situation of the traditional theatre culture from all aspects such as its uniqueness, tragedy, etc. Meanwhile, the presentation of signs, symbols, and body languages create denotation meaning that represents the artists’ belief in the existence of ludruk and the idea of making the culture popular among society. Furthermore, from the myth aspect, the concepts of love and eagerness in fighting for the traditional culture in the globalization era appear. 
dc.description Profesi sebagai foto dokumeter atau jurnalist foto, selalu dituntut untuk mampu mengabadikan peristiwa penting. Peristiwa tersebut dibekukan ke dalam bingkai gambar yang menjadikannya pemberi informasi bermanfaat bagi publik. Dalam prosesnya, foto harus mewakili peristiwa yang sedang terjadi dan keaslian dalam menyampaikan informasi dituntut di sana. Rangkaian foto esai dokumentasi Seni Ludruk Irama Budaya dalam bingkai foto bukti, di mana fotografer harus bisa menyampaikan kondisi yang dihadapi seni budaya teater tradisional di tengah masyarakat dan zaman yang semakin modern. Seorang dokumeter foto Fendi Siregar, menampilkan karya dokumentasinya berupa esai foto yang menggambarkan kehidupan seniman seni ludruk Irama Budaya secara jelas. Dalam penelitian ini, peneliti melakukan analisis terhadap foto dokumenter yang diunggah dan tersaji di laman media sosial Facebook milik Fendi Siregar. Peneliti akan menganalisa pesan pada foto dokumenter yang dibuat oleh Fendi Siregar agar dapat diketahui pemaknaannya, sehingga sampai sejauh mana pengaruh foto peristiwa yang didokumentasikan bermanfaat bagi masyarakat. Penelitian ini menggunakan semiotika Roland Barthes untuk dapat menganalisis tanda-tanda sebagai pesan pembangkit makna dalam esai foto ludruk Irama Budaya melalui makna denotasi, konotasi, mitos, dan ideologi sedangkan pendekatan kualitatif mencari tahu arti tambahan yang tidak diukur secara matematis. Maka analisis semiotika dengan pendekatan kualitatif digunakan peneliti untuk meneliti bagaimana makna foto esai ludruk Irama Budaya di laman Facebook Fendi Siregar. Hasil kajian makna denotasi dan konotasi, foto dokumentasi memperlihatkan suasana dari seni teater traditional dengan segala aspek dari segi keunikan, tragedi dan lain-lain. Banyaknya tanda, simbol, dan bahasa tubuh menimbulkan makna konotasi tentang keyakinan para seniman akan kelangsungan budaya ludruk dan cita-cita mentenarkannya kembali di tengah masyarakat. Makna mitos yang muncul adalah mengenai konsep, kecintaan dan cita-cita memperjuangkan budaya tradisional di era globalisasi.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/8244/pdf
dc.rights Copyright (c) 2017 Prosiding Jurnalistik
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 3, No 2, Prosiding Jurnalistik (Agustus, 2017); 212-219
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 3, No 2, Prosiding Jurnalistik (Agustus, 2017); 212-219
dc.source 2460-6529
dc.subject Journalisme
dc.subject photojournalist
dc.subject Ilmu Jurnalistik
dc.subject Seni Ludruk, Bingkai Fotografi
dc.title Seni Ludruk Dalam Bingkai Fotografi
dc.title Seni Ludruk Dalam Bingkai Fotografi
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Quantitative
dc.type kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Jurnalistik [280]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi konsentrasi Jurnalistik

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account