Universitas Islam Bandung Repository

THE RELATIONSHIP BETWEEN INNOVATION CHARACTERISTICS AND INNOVATION ADOPTION OF WASTE CRAFT TRAINING PROGRAM

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Indah, Pretty Wulan
dc.date 2017-08-09
dc.date.accessioned 2019-09-12T05:42:48Z
dc.date.available 2019-09-12T05:42:48Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/6820
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/24095
dc.description The concept of Corporate Social Responsibility (CSR) is one vision of business accountability for various stakeholders, except the shareholder and the investor. CSR, for Indocement, is an integral part in achieving the Company's sustainability efforts. The researcher was involved in training program, fielding in Garbage Craft Training in PT Indocement's CSR work program in Kedung Bunder village. The Garbage Craft Training is a part of Sustainable Development Program (SDP). Looking at this phenomenon, the researcher is getting interested in finding out the relationship between the characteristics of innovation and the adoption of innovation. The aim of this research, specifically is to reveal the correlation of Relative Advantage, Compatibility, Complexity, Trialability, Observability of the innovation on the innovation to Adoption of Waste Craft Training Program Innovation. This research is innovation diffusion-based theory. It involved two variables in which X variable is the characteristics of innovation and the Y variable is Adoption to innovation. The methodology conducted in this research was correlation method and quantity approach. The population to this research was the Community Members in Village Built by PT Indocement Tunggal Prakarsa Tbk. The gained data was then analyzed using Spearsman Rho’s Correlation Interpretation. The result of this research showed that there is a significant relation between the characteristics of innovation and adoption to innovation, with 0, 051 correlation. Partially, there can also be found another significant relation of Relative Advantage, Trialability, Observability with the innovation to Adoption of Waste Craft Training Program Innovation. However, there are no relation between sub variables of Compatibility and Complexity and the adoption to innovation. Among the five  sub variables, the highest correlation value is Observability variable in 0, 583.
dc.description Konsep tanggung jawab sosial perusahaan atau Corporate Social Responsibility (CSR) merupakan visi akuntabilitas bisnis untuk berbagai pemangku kepentingan, selain pemegang saham dan investor. Untuk Indocement, CSR merupakan bagian yang tidak terpisahkan dalam upaya pencapaian keberlanjutan usaha Perseroan. Peneliti pernah terlibat mengikuti program kerja CSR PT Indocement yaitu Pelatihan Kerajinan Sampah di desa Kedung Bunder. Pelatihan Kerajinan Sampah ini masuk ke dalam program SDP yaitu Sustainable Developmant Program. Program tersebut merupakan inovasi yang diciptakan oleh CSR Indocement. Dengan fenomena yang peneliti lihat, peneliti ingin mengetahui apakah dilihatnya dari segi karakteristik inovasi, adakah hubungannya dengan adopsi inovasi tersebut. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengetahui hubungan keuntungan relatif, kesesuaian, kerumitan, dapat dicobakan, dan dapat diamati suatu inovasi terhadap Adopsi Inovasi Program Pelatihan Kerajinan Sampah.Teori yang digunakan adalah difusi inovasi. Terdapat dua variabel, yaitu Variabel X ialah Karakteristik Inovasi dan Variabel Y ialah Adopsi Inovasi. Metode yang digunakkan adalah metode korelasional dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dari penelitian ini adalah desa binaan CSR Indocement. Teknik analisis data menggunakan koefiensi korelasi Spearman Rho. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara karakteristik inovasi terhadap adopsi inovasi, dengan korelasi sebesar 0,051. Dan secara parsial yaitu terdapat hubungan yang signifikan antara keuntungan relatif, dapat dicobakan, dan dapat diamati terhadap adopsi inovasi program pelatihan kerajinan sampah. Namun, untuk sub variabel kesesuaian dan kerumitan inovasi tidak terdapat hubungan yang signifikan terhadap adopsi inovasi. Diantara kelima sub variabel tersebut, yang paling tinggi nilai korelasinya ialah sub variabel dapat diamati, yaitu sebesar 0,583.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/6820/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/downloadSuppFile/6820/1218
dc.rights Copyright (c) 2017 Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 350-355
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 350-355
dc.source 2460-6537
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject innovation characteristics, knowledge, persuasion, and decision.
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject karakteristik inovasi, pengetahuan, persuasi, dan keputusan.
dc.title THE RELATIONSHIP BETWEEN INNOVATION CHARACTERISTICS AND INNOVATION ADOPTION OF WASTE CRAFT TRAINING PROGRAM
dc.title Hubungan Karakteristik Inovasi terhadap Adopsi Inovasi Program "Pelatihan Kerajinan Sampah"
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Manajemen Komunikasi [680]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi Konsentrasi Manajemen Komunikasi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account