Universitas Islam Bandung Repository

Self Presentation of TNI as Military and Entrepreneur

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Fuadiah, Seni Nur
dc.creator Maryani, Anne
dc.date 2017-08-10
dc.date.accessioned 2019-09-12T05:42:50Z
dc.date.available 2019-09-12T05:42:50Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/7936
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/24125
dc.description The main subject of this research is how Tentara Nasional Indonesia (TNI) represents themselves as a member of the armed forces and entrepreneur with The Concept of Symbolic Interaction approach from Blumer which is (1) Self Concept, (2) Concept of Deed, (3) Concept of Object, and (4) Concept of Social Interaction and attributed with the theory of Dramaturgy. According to the phenomenon, the formulation for the proposition in this research are; (1) How TNI Indonesian Air Porce decide the Concept of Self as both active military and entrepreneur? (2) How the TNI Indonesian Air Porce decide their Concept of Deed as both active military member and entrepreneur? (3) What kind of symbol utilized to represent themselves to entrepreneur associates? (4) How their social environment give interpretation for TNI Indonesian Air Porce as both military and entrepreneur?. This research utilized qualitative approach complemented with descriptive method with symbolic interaction approach method. The technique utilized to acquire data required for this research are interviews, observations, documentation and literature reviews. The results discovered from this research are: (1) The three key informant;s  Self Concept of the TNI as both military and entrepreneur influenced by physical factor, psychological factor, and environmental factor. (2) The three key informant’s Concept of Deed of TNI as both military and entrepreneur in  the military environment is that they established good images with the purpose to make themselves as model for their subordinates. The requisite factor in becoming a member of TNI Indonesian Air Porce resulted the front stage is not in accordance with their back stage as an entrepreneur. The three key informants perceived more relaxing behavior in the entrepreneur environment. (3) TNI determines the meaning of symbols to entrepreneur associates is inseparable from verbal and non-verbal messages in form of kinesik and removing TNI attributes when in the entrepreneur environment. (4) The social interaction concept in giving interpretation to TNI as both military and entrepreneur by practicing forms of social interaction with the examples of cooperation, accommodation, and assimilation. 
dc.description Pokok bahasan di dalam penelitian ini adalah bagaimana presentasi diri TNI sebagai militer dan entrepreneur dengan pendekatan Konsep Interaksi Simbolik dari Blumer: (1) Konsep Diri, (2) Konsep Perbuatan, (3) Konsep Objek, dan (4) Konsep Interaksi Sosial. Kemudian dikaitkan dengan teori Dramaturgi. Berdasarkan fenomena tersebut, maka permasalahan dalam penelitian ini dirumuskan sebagai berikut: (1) Bagaimana TNI Angkatan Udara menentukan konsep diri sebagai militer dan entrepreneur? (2) Bagaimana TNI Angkatan Udara menentukan konsep perbuatan (action) sebagai militer dan entrepreneur? (3) Bagaimana simbol yang digunakan untuk mempresentasikan diri pada rekan entrepreneur? (4) Bagaimana lingkungan sosial memaknai TNI Angkatan Udara sebagai militer dan entrepreneur?. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif metode deskrptif dengan pendekatan interaksi simbolik, teknik pengumpulan data dengan cara wawancara, observasi, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Konsep diri TNI sebagai militer dan entrepreneur ketiga key informan dipengaruhi oleh faktor fisik, faktor psikologi, dan faktor lingkungan (2) Konsep perbuatan TNI sebagai militer dan entrepreneur ketiga key informan di lingkungan militer (front stage) mereka menciptakan citra yang baik tujuannya untuk memberi contoh kepada bawahan. Adanya faktor tuntutan menjadi seorang TNI AU yang akhirnya panggung depan (front stage) terlihat tidak sesuai dengan panggung belakang (back stage) sebagai entrepreneur. Ketiga key informan merasa bahwa perbuatan yang lebih santai mereka temukan di lingkungan entrepreneur (3) TNI menentukan arti simbol kepada rekan entrepreneur  tidak terlepas dari pesan verbal ataupun nonverbal berupa kinesik dan melepaskan atribut TNI saat berada di lingkungan entrepreneur (4) Konsep interaksi sosial dalam memaknai TNI sebagai militer dan entrepreneur dengan melakukan bentuk-bentuk interaksi sosial seperti kerja sama, akomodasi, dan asimilasi.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/7936/pdf
dc.rights Copyright (c) 2017 Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 374-379
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 374-379
dc.source 2460-6537
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Dramaturgy, Symbolic Interaction, Self Presentation, TNI, Military and Entrepreneur
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Dramaturgi, Interaksi Simbolik, Presentasi Diri, TNI, Militer dan Entrepreneur.
dc.title Self Presentation of TNI as Military and Entrepreneur
dc.title Presentasi Diri Tni Sebagai Militer dan Enterpreneur
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Manajemen Komunikasi [680]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi Konsentrasi Manajemen Komunikasi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account