Universitas Islam Bandung Repository

Relation Of Attraction Of Message Content Website “Turn Back Hoax” with Motivation To Get Factual News

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Nurani, Intan
dc.creator Zulfebriges, Zulfebriges
dc.date 2017-08-10
dc.date.accessioned 2019-09-12T05:43:04Z
dc.date.available 2019-09-12T05:43:04Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/7278
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/24273
dc.description Information is needed by the society today. Information has become a human need. When people search for information they search through a person, newspaper, magazine, library), or computer-based (for example, the World Wide Web or the internet). But at this time many scattered information lie or hoax. This research wanted to know the relation of attraction of website message content "Turn Back Hoax" with motivation to get factual news member Forum Anti Fitnah Hasut and Hoax (FAFHH) on Facebook.The purpose of this study is to know whether there is any relation of the attractiveness of website content "Turn Back Hoax" which includes rational, emotional and moral appeal with motivation to get factual news. The theory used in this research is information seeking theory (Information seeking theory). In this research, writer use correlation method. Correlational research aims to examine the extent to which variations in one factor related to variation in other factors. The data of this research is obtained through questionnaire. Population in this research is member of Forum Anti Fitnah Hasut and Hoax (FAFHH) who actively liked post and give comments on Facebook as much as 259 people and selected 85 respondents who used as sample in this research.The results of this study is a significant relationship between the attractiveness of the contents of website messages "Turn Back Hoax" with the motivation to get factual news, its correlation coefficient is 0.789.
dc.description Informasi sangat dibutuhkan oleh masyarakat dewasa ini. Informasi sudah menjadi kebutuhan manusia. Dalam pencarian sebuah informasi seseorang dapat mencarinya melalui seseorang, surat  kabar,  majalah, perpustakaan), atau yang berbasis komputer (misalnya, World Wide Web atau  internet). Namun pada saat ini banyak tersebar informasi bohong atau hoax. Penelitian ini ingin mengetahui hubungan daya tarik isi pesan website “Turn Back Hoax” dengan motivasi mendapatkan berita faktual member Forum Anti Fitnah Hasut dan Hoax (FAFHH) di Facebook.  Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui adakah hubungan daya tarik isi pesan website “Turn Back Hoax” yang meliputi daya tarik rasional, emosional dan moral dengan motivasi mendapatkan berita faktual. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori pencarian Informasi (Information seeking theory) Dalam penelitian ini, penulis menggunakan metode korelasional. Penelitian korelasional bertujuan untuk meneliti sejauh mana variasi pada satu faktor yang berkaitan dengan variasi pada faktor yang lainnya. Data penelitian ini didapatkan melalui penyebaran angket/ kuesioner. Populasi  dalam penelitian ini adalah member Forum Anti Fitnah Hasut dan Hoax (FAFHH) yang aktif menyukai post dan memberikan komentar di Facebook sebanyak 259 orang dan terpilih 85 responden yang dijadikan sample dalam penelitian ini. Hasil penelitian ini adalah adanya hubungan yang signifikan antara daya tarik isi pesan website “Turn Back Hoax” dengan motivasi mendapatkan berita faktual, koefisien korelasi nya adalah 0,789.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/7278/pdf
dc.rights Copyright (c) 2017 Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 527-533
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 3, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2017); 527-533
dc.source 2460-6537
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Attractiveness Message Content, Motivation, Information.
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Daya Tarik Isi Pesan, Motivasi, Informasi
dc.title Relation Of Attraction Of Message Content Website “Turn Back Hoax” with Motivation To Get Factual News
dc.title Hubungan Daya Tarik Isi Pesan Website “Turn Back Hoax” Dengan Motivasi Mendapatkan Berita Faktual
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Manajemen Komunikasi [680]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi Konsentrasi Manajemen Komunikasi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account