The goal of this research’s conduction is to; (1) acknowledge the information management and delivery through social media in the realization of mosque prosperity; (2) acknowledge social media conformity with user-generated content as a socialization medium to manifest mosque prosperity; (3) understand the interaction efforts in benefitting social media to prosper mosque by involving young generations. The method utilized in this research was a descriptive qualitative method, by using interview, observation and documentation as data collection techniques. The results of this research are; (1) Facebook is utilized by Ad-Dakwah because it has the benefit to reach various circles of society, especially teenagers; (2) Facebook provides an extensive cyberspace that help its user expand its social relationship, to create new opportunities, to acquire new experiences, and to share broader views on a focused subject; (3) the effort conducted by Ad-Dakwah management to prosper their mosque through the involvement of young generation is by adjusting their information delivery in social media. Their contents are adjusted in such way that they can influence young generations’ perspectives about mosque and cultivate an understanding that a mosque is a highly positive place to visit and to be involved with in every activity that follows.
Penelitian ini bertujuan untuk; (1) mengetahui pengelolaan dan penyampaian informasi yang dilakukan melalui media sosial untuk memakmurkan masjid; (2) mengetahui kesesuaian media sosial sebagai sarana sosialisasi dengan user-generated content dengan tujuan untuk memakmurkan masjid; (3) mengetahui upaya interaksi yang dilakukan dalam media sosial untuk memakmurkan masjid melalui partisipasi remaja. Dalam penelitian ini penulis menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa; (1) media sosial facebook digunakan oleh Masjid Ad-Dakwah dikarenakan facebook dinilai bisa menjangkau berbagai kalangan khususnya kalangan remaja; (2) facebook Masjid Ad-Dakwah memberikan tempat pertemuan semu untuk memperluas dunia sosial, untuk menciptakan peluang dan pengetahuan baru dan untuk berbagi pandangan secara luas; dan (3) upaya yang dilakukan oleh DKM Masjid Ad-Dakwah untuk memakmurkan masjid melalui partisipasi remaja adalah dengan menyesuaikan gaya penyampaian informasinya dalam media sosial. Konten disesuaikan sedemikian rupa sehingga dapat membentuk perspektif remaja, dan menanamkan pemahaman bahwa masjid adalah tempat yang positif untuk dikunjungi dan diikuti segala kegiatannya.