Description:
Abstract. The current corporate competition requires companies to have the ability to survive in the business world, so that internal and external factors become an important part of making improvements. Managers have an important role in helping companies to achieve their goals. TQM is a concept in maximizing competitiveness through continuous improvement and involves all levels of organization. Management control system is an activity of observing, monitoring and monitoring the running of an organization to assist management in making decisions. The purpose of this study was to determine the application of Total Quality Management, the application of management control systems, managerial performance, Total Quality Management analysis in improving managerial performance and analysis of management control systems on managerial performance at LPKL PDAM Tirtawening.This study uses descriptive methods and case studies and uses a quantitative approach implemented at LPKL PDAM Tirtawening, while the data sources used are primary data sources with data collection techniques, namely questionnaires. Determination of respondents in filling out the research questionnaire was chosen based on the number of Managers / Section Heads and employees in LPKL PDAM Tirtawening as many as 23 respondents. Total Quality Management, management control systems and managerial performance that have been implemented in LPKL PDAM Tirtawening has been going well, so that Total Quality Management can improve managerial performance and management control systems can improve managerial performance at LPKL PDAM Tirtawening. Keywords: Application Total Quality Management, Application Management Control System, Managerial Performance.Abstrak.Persaingan perusahaan yang terjadi saat ini mengharuskan perusahaan-perusahaan mempunyai kemampuan untuk bertahan di dunia bisnis, sehingga faktor internal dan eksternal menjadi bagian yang penting dalam melakukan perbaikan. Manajer mempunyai peran penting dalam membantu perusahaan untuk mencapai tujuannya. TQM merupakan suatu konsep dalam memaksimumkan daya saing melalui perbaikan terus-menerus serta melibatkan seluruh tingkatan oraganisasi. Sistem pengendalian manajemen merupakan kegiatan mengamati, mengawasi dan memonitor jalannya suatu organisasi untuk membantu manajemen dalam mengambil keputusan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan Total Quality Management, penerapan sistem pengendalian manajemen, kinerja manajerial, analisis Total Quality Management dalam meningkatkan kinerja manajerial dan analisis sistem pengendalian manajemen terhadap kinerja manajerial pada LPKL PDAM Tirtawening.Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan studi kasus serta menggunakan pendekatan kuantitatif yang dilaksanakan di LPKL PDAM Tirtawening, adapun sumber data yang digunakan yaitu sumber data primer dengan teknik pengumpulan data yaitu kuesioner. Penentuan responden dalam mengisi kuisioner penelitian ini dipilih berdasarkan jumlah Manajer/Kepala Bagian dan karyawan yang ada di LPKL PDAM Tirtawening sebanyak 23 orang responden. Total Quality Management, sistem pengendalian manajemen dan kinerja manajerial yang telah diterapkan di LPKL PDAM Tirtawening sudah berjalan dengan baik, sehingga Total Quality Management dapat meningkatkan kinerja manajerial dan sistem pengendalian manajemen dapat meningkatkan kinerja manajerial di LPKL PDAM Tirtawening.Kata Kunci : Penerapan Total Quality Management, Penerapan Sistem Pengendalian Manajemen, Kinerja Manajerial.