PT Najwa Semesta Mandiri is a company engaged in the field of travel services umrah and hajj special. There are several subsystems that support the company's business processes, including: cash register and cash receipt information system, inventory information system and payroll information system that is being applied by the company, but there are still many weaknesses in the system such as no complete forms, Internal because there is no separation of authority and responsibility on each employee. Analysis and design of information system of registration and cash receipt, inventory management and payroll of employees in PT Najwa Semesta Mandiri aims to identify the needs of companies in the management of data and information transactions business operations. The research method used in the research with FAST approach and JAD development techniques by following the DCLS stage so that the end result of the developed system will get a structured system. The results obtained from the analysis and design of this system is a design of information systems registration and cash receipts, inventory management information system and employee payroll information system yng able to support the operational needs of the company. The advantages of the new system that can improve internal control, security of data security and integrated input and output processes.
PT Najwa Semesta Mandiri merupakan perusahaan yang bergerak di bidang biro jasa perjalanan umrah dan haji khusus. Terdapat beberapa subsistem yang mendukung proses bisnis perusahaan, diantaranya: sistem informasi pendaftaran dan penerimaan kas, sistem informasi persediaan dan sistem informasi penggajian yang sedang diterapkan oleh perusahaan, namun masih terdapat banyak kelemahan dalam sistem tersebut seperti tidak diterapkan formulir-formulir yang lengkap, lemahnya pengendalian internal karena tidak terdapat pemisahan wewenang dan tanggung jawab pada masing-masing pegawai. Analisis dan perancangan sistem informasi pendaftaran dan penerimaan kas, pengelolaan persediaan dan penggajian pegawai di PT Najwa Semesta Mandiri bertujuan untuk mengidentifikasi kebutuhan perusahaan dalam pengelolaan data dan informasi transaksi operasional bisnisnya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian dengan pendekatan FAST dan teknik pengembangan JAD dengan mengikuti tahapan DCLS sehingga hasil akhir dari sistem yang dikembangkan akan mendapatkan sistem yang terstruktur. Hasil yang didapat dari hasil analisis dan perancangan sistem ini adalah sebuah rancangan sistem informasi pendaftaran dan penerimaan kas, sistem informasi pengelolaan persediaan dan sistem informasi penggajian pegawai yng mampu untuk menunjang kebutuhan operasional perusahaan. Adapun keunggulan dari sistem yang baru yaitu dapat meningkatkan pengendalian internal, keterjaminan keamanan data dan proses input dan output yang terintergrasi.