Universitas Islam Bandung Repository

Strategi Pengembangan Objek Wisata Tahura di Kota Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Ekonomi dan Bisnis
dc.creator Nurdianshah, Ari
dc.creator Riani, Westi
dc.creator Mafruhat, Ade Yunita
dc.date 2019-08-10
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/18880
dc.description Abstract.Tahura Djuanda is one of the leading natural attractions in Bandung. Djuanda Tahura attractions contribute to high PAD. The number of tourists visiting Tahura Djuanda in 2017-2018 has decreased. Therefore an effective strategy is needed in the development of tourist attractions in Djuanda Tahura. This study aims to determine the strengths, weaknesses, opportunities, and threats in the development of tourism in Duraanda Tahura in Bandung City and to find out how the strategy for tourism development in Duraanda Tahura in Bandung. The analytical method used in this study is the SWOT analysis. As for the strengths and weaknesses, they are attractions, promotions, prices, facilities, and accessibility. While the factors of opportunity and threat are competitor aspects, environmental damage aspects, and aspects of the role of government. The strategies that can be carried out in the development of Djuanda Tahura tourism are the alternative S-O S-O (Strength-Opportuity) Strategy that is formulated to Build and improve Djuanda Tahura tourism infrastructure, develop and improve the accessibility of Djuanda Tahura tourism and Develop Djuanda Tahura tourism attractions.Keywords: SWOT, Strategy, Tahura DjuandaAbstrak.Tahura Djuanda merupakan salah satu objek wisata alam unggulan Kota Bandung. Objek wisata Tahura Djuanda memberikan kontribusi terhadap PAD tinggi. Jumlah kunjungan wisatawan Tahura Djuanda pada tahun 2017-2018 mengalami penurunan. Oleh karena itu diperlukan strategi yang efektif dalam pengembangan objek wisata Tahura Djuanda. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman dalam pengembangan wisata Tahura Djuanda di Kota Bandung serta untuk mengetahui bagaimana strategi pengembangan wisata Tahura Djuanda di Kota Bandung. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis SWOT. Adapun yang menjadi faktor kekuatan dan kelemahan yakni aspek atraksi, aspek promosi, aspek harga, aspek fasilitas, dan aspek aksesibilitas. Sedangkan yang menjadi faktor peluang dan ancaman yakni aspek pesaing, aspek kerusakan lingkungan, dan aspek peran pemerintah. Strategi yang dapat dilakukan dalam pengembangan wisata Tahura Djuanda adalah Strategi S-O (Strength-Opportuity) alternatif S-O yang dirumuskan adalah memperbaiki sarana dan membangun prasarana wisata Tahura Djuanda, membangun dan meningkatkan aksesibilitas wisata Tahura Djuanda dan Mengembangkan atraksi wisata Tahura Djuanda.Kata Kunci: SWOT, Strategi, Tahura Djuanda.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/18880/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Ilmu Ekonomi
dc.source Prosiding Ilmu Ekonomi; Vol 5, No 2, Prosiding Ilmu Ekonomi (Agustus, 2019); 402-412
dc.source Prosiding Ilmu Ekonomi; Vol 5, No 2, Prosiding Ilmu Ekonomi (Agustus, 2019); 402-412
dc.source 2460-6553
dc.subject Ilmu Ekonomi
dc.subject SWOT, Strategy, Tahura Djuanda.
dc.title Strategi Pengembangan Objek Wisata Tahura di Kota Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account