Description:
Abstract.Nowadays the enterprise world is entering the digital era where information technology gives a central role in the company's enterprise activities. Information technology brings changes in the way companies do enterprise, so that a new enterprise model revolution appears. Although the government is trying to improve technology access, efforts to use information technology in smallenterprisees are still less than optimal. Such a phenomenon occurs in confection small enterprise in Kutawaringin District, where the average confection small enterprise actors have not used information technology or online sales facilities in selling their confection products. This is due to the lack of human resources who have expertise in IT and the lack of insight about technological knowledge. This study aims to determine the development strategy of small confection enterprise in Kutawaringin District in the digital era. The research method used is qualitative methods with primary and secondary data types obtained from interviews and questionnaires. The population in this study were confectionary entrepreneurs in Kutawaringin District with a total sample of 86 people. The analytical method used in this study is the SWOT analysis. The results showed that the strategies that could be carried out in developing small confectionary enterprisees in Kutawaringin District were product standardization, recruiting special workers for online marketing, spending funds for endorsment, market expansion through social media, marketplaces and e-commerce, expanding financing through financial Peer to Peer Lending Technology, optimizing Social Media as a means of promotion, diversifying products, increasing the scale of production and establishing partnerships for online shop, marketplace and e-commerce enterpriseesKeywords: Enterprise Development Strategy, Small Enterprise, Conflict, Digital EraAbstrak. Saat ini dunia bisnis memasuki era digital dimana teknologi informasi memberi peran sentral dalam kegiatan bisnis perusahaan. Teknologi informasi membawa perubahan dalam cara perusahaan melakukan bisnis, sehingga muncul revolusi model bisnis baru. Meskipun pemerintah tengah berupaya meningkatkan akses teknologi, namun upaya untuk menggunakan teknologi informasi pada usaha kecil masih kurang optimal. Seperti fenomena yang terjadi pada usaha kecil konfeksi di Kecamatan Kutawaringin, dimana rata-rata pelaku usaha kecil konfeksi belum menggunakan teknologi informasi atau fasilitas penjualan secara online dalam penjualan produk konfeksinya. Hal ini disebabkan karena kurangnya SDM yang mempunyai keahlian dibidang IT serta kurangnya wawasan tentang pengetahuan teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan strategi pengembangan usaha kecil konfeksi di Kecamatan Kutawaringin pada era digital. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode kualitatif dengan jenis data primer dan sekunder yang didapat dari hasil wawancara dan kuesioner. Populasi dalam penelitian ini adalah pelaku usaha konfeksi di Kecamatan Kutawaringin dengan jumlah sampel sebanyak 86 orang. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis SWOT. Hasil penelitian menunjukan bahwa strategi yang dapat dilakukan dalam pengembangan usaha kecil konfeksi di Kecamatan Kutawaringin yaitu Melakukan standarisasi produk, merekrut tenaga kerja khusus untuk pemasaran online, mengeluarkan dana untuk endorsment, perluasan pasar melalui Media sosial, Marketplace dan E-Commerce, perluasan pembiayaan melalui Financial Technology Peer to Peer Lending, mengoptimalkan Media Sosial sebagai sarana promosi, melakukan diversifikasi produk, meningkatkan skala produksi dan menjalin kerjasama usaha online shop, marketplace dan e-commerce.Kata Kunci: Strategi Pengembangan Usaha, Usaha Kecil, Konfeksi, Era Digital