Description:
Abstract. User involvement and top management support in system development can improve the quality of accounting information systems. The higher the quality of accounting information systems, the greater the potential for achieving company goals. The phenomenon that occurs regarding the failure of the information system in the banking sector ist cause among other by the lacks of user involvement and support from top management. This study aim to determine the application of user involvemen, top management support in systems developmen, and the quality of accounting informations systems and determine the effect of user involvement in the developments of accounting information systems quality and top managementt support on the quality of accounting information systems at BRI Branch Offices in Bandung. The reserch methods use is an empirical study with descriptipe and verification research types. The data collection techniq use were questionnaires distributed to operational managers, paramedics, tellers, supervisors and customer service at the BRI Branch Office in the City of Bandung. Hypothesis test used in this study use multiple regression analysis. The result of hypothesis testing indicate that user involvement, top management support in system developments, and the quality of accounting information systems of BRI Branch Offices in Bandung City are already good, while user involvement influences the quality of accounting information systems, and top management support influences the quality of accounting information systems in BRI Branch Office in Bandung.Keywords: User Involvement, Top Management in System Development, Quality of Accounting Information Systems Abstrak. Keterlibatan pengguna dan dukungan manajemen puncak dalam pengembangan sistem dapat meningkatkan kualitas siatem informasi akuntansii. Semakin tingginya kualitas sistem informasi akuntansi maka potensi tercapainya tujuan perusahaan pun semakin besar. Fenomena yang terjadi mengenai kegagalan sistem informasi pada perbankan antara lain diakibatkan kurangnya keterlibatan pengguna dan dukungan manajemen puncak. Penelitian ini bertujuan untuk mengethui keterlibatan pengguna, dukungan manajemen puncak dalam pengembangan sistem, dan kualitas sistem informasi akuntansi serta mengetahui pengaruh keterlibatan pengguna dalam pengembangan sistem terhadap kualitas sistem informasi akuntansi dan dukungan manajemen puncak terhadap kualitas sistem informasi akuntansi yang ada pada Kantor Cabang BRI di Kota Bandung. Metode penelitian yang digunakan adallah study empiris dengan jenis penelitian deskriptip dan verifikatif. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner yang disebarkan kepada manajer operasional, mantri, teller, supervisor dan customer service pada Kantor Cabang BRI di Kota Bandung. Pengujian hipotesis yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan analisis regres berganda. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa keterlibatan pengguna, dukungan manajemen puncak dalam pengembangan sistem, dan kualitas siatem informasi akuntansi Kantor Cabang BRI di Kota Bandung sudah baik, sedangkan keterlibatan pengguna berpengruh terhadap kualitas sistem infrmasi akuntansi, dan dukungan manajemen puncak berpengaruh terhadap kualitas sistem informai akuntansi pada Kantor Cabang BRI di Kota Bandung.Kata Kunci: Keterlibatan Pengguna, Manajemen Puncak dalam Pengembangan Sistem, Kualitas Sistem Informasi Akuntansi