Description:
Abstract. This research is motivated by a problem found in Kober Ash Shoddiq group B namely the development of discipline which is still low. To improve the ability of discipline researchers used pop up book media through storytelling learning, one method that can be used as a method that can increase discipline in children. Subjects in this study were group student in Kober Ash Shoddiq aged 5-6 years totaling 17 students. The data collected is the result of observation and documentation. The results of the study show that before being given action only 2 children who were in the very well developed category 7 chldren were in the develoving 5 children were in the development category according to expectations 3 children were in the undeveloped category. After being given an action using pop up book media, the results in cycle are 10 students starting to develop, 5 students who develop according to expectations, 2 students who develop very well.at the end cycle II, 4 students who developed according to expectations, and 3 students who developed very well. At the end of the third cycle which is starting to develop no longer found, 5 students who developed according to expectations, 12 students who developed very well. These improvements can be aimed at using pop up book media to help teachers n learning. PAUD teacher’s suggestion is to be able to use this method as one of the learning methods to improve discipline through storytelling using pop up book media.Keywords: Character Education, Discipline, Pop Up Book MediaAbstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh permasalahan yang ditemukan di Kober Ash Shoddiq Kelompok B yaitu perkembangan disiplin yang masih rendah. Untuk meningkatkan kemampuan disiplin, maka peneliti menggunakan media pop up book melalui pembelajaran bercerita, salah satu metode yang dapat digunakan sebagai metode yang dapat meningkatkan disiplin pada anak. Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelompok B di Kober Ash Shoddiq yang usia 5-6 tahun berjumlah 17 siswa. Data yang terkumpul merupakan data hasil observasi dan dokumentasi. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa sebelum diberikan tindakan hanya ada 2 anak yang berada pada kategori berkembang sangat baik ((BSB) , 7 orang anak berada pada kategori mulai berkembang (MB), 5 orang anak berada pada kategori berkembang seuai harapan (BSH), 3 orang anak berada pada kategori belum berkembang. Setelah diberikan tindakan menggunakan media pop up book maka hasil pada siklus I yaitu 10 orang siswa mulai berkembang , 5 orang siswa yang berkembang sesuai harapan, 2 orang siswa yang berkembang sangat baik. pada hasil akhir Siklus II, 4 siswa yang mulai berkembang, 10 siswa berkembamg sesuai harapan, dan 3 siswa yang berkembang sangat baik , pada akhir siklus III yaitu mulai berkembang sudah tidak ditemukan lagi, 5 orang siswa yang berkembang sesuai harapan , 12 orang siswa yang berkembang sangat baik. Peningkatan tersebut dapat ditujukan untuk kemampuan penggunaan media pop up book dapat membantu guru dalam pembelajaran. Saran bagi guru PAUD adalah agar dapat menggunakan metode ini sebagai salah satu metode pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan disiplin melalui bercerita menggunakan media pop up book. Kata kunci : Pendidikan Karakter, Disiplin, Media Pop Up Book.