Description:
Abstract. This research was conducted on the basis of the problem that arose in the children of B Paud Nurul Hikmah Bandung, namely the low expressive language skills of children. Thus required learning stimuli that can support the expressive language skills of children. One of them is through storytelling using serial media that can improve children's expressive language ability in group B Paad Nurul Hikmah (Collaborative Classroom Action Research) between class teachers and researchers with Kurt Lewin's Model consisting of four components of planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques using observation, documentation and interviews Instruments used in observation in the form of research sheets, for documentation using a photo camera to document all activities of children during the activity and interviews using interview guidelines with group B teachers to find out the conditions and problems faced. Lokaei Research took place in Pad Narul Hikmah Bandung with the participation of 15 children. research results obtained at the beginning of the expressive language of children are in the category not yet developed (BB). Then, at the end of cycle I, most children are in the Beginning Development (MB) category. Significant improvement at the end of cycle II, where most were in the Developing As Expected (BSH) category. Learning through storytelling with a picture turns out to be able to increase the ability of expressive language children Group B Paad Nurul Hikmah Bandung. Keywords: Expressive Language, Storytelling, Images seriallyAbstrak. Penelitian ini diakukan atas dasar permasalahan yarg muncul pada anak anak B Paud Nurul Hikmah Bandung, yaitu rendahnya kemampuan berbahasa ekspresif anak. Dengan demikian diperlukan rangsangan pembelajaan yang dapat menunjang kemampuan berbahasa ekspresif anak. Salah satunya melalu bercerita menggunakan media gambar berseri dapat meningkatkan kemanpuan berbahasa ekspresif anak pada kelompok B Paad Nurul Hikmah (Penelitian Tindakan Kelas Kolaboratif) antara guru kelas dan peneli dengan Model Kurt Lewin terdiri dari empat komponen perencaan, pelakanaan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, dokumentasi dan wawancara Instrumen yag digunakan dalam obervasi berupa lembar penelitian, untuk dokumentasi menggunakan kamera foto untuk mendokumentasi segala aktivitas anak selama kegiatan dan wawancara menggunakan pedoman wawancara dengan guru Kelompok B untuk mengetah kondisi dan permasalah yang di hadapi. Lokaei Penelitian bertempat di Pad Narul Hikmah Bandung dengan partisipasi anak sebanyak 15 orang. hasil penelitian yang diperoleh pada kondi awal berbahasa ekspresif anak berada pada kategori belum berkenbang (BB). Kemudia pada akhir siklus I sebagian besar anak berada pada kategori Mulai Berkembang (MB). Peningkatan yang cukup signifikan pada saat akhir siklus II dimana sebagian besar berada pada kategori Berkembang Sesuai Harapan (BSH). Pembelajaran melalu bercerita dengan gambar berseri ternyata dapat meningkatkan kemampun berbahasa ekspresif anak Kelompok B Paad Nurul Hikmah Bandung.Kata Kunci : Berbahasa Ekspresif, Bercerita, Gambar berseri