Description:
Abstract. Sharia hotels began to develop following the demands of society. Marketing becomes a process to meet the needs and can satisfy consumers. The marketing mix efforts carried out by Wisma Syariah Vandera lodging have not yet reached the level of consumer satisfaction, namely the existence of negative customer reviews and the low rating of lodging in lodging service applications. So the authors are interested in examining how the marketing mix at the Wisma Syariah Vandera Lodging Garut Regency and how the marketing mix priorities at the Wisma Syariah Vendera lodging Garut Regency. This type of research is qualitative research, using a phenomenological approach. The method used is a survey method. Data analysis techniques using the Analytical Hierarchical Process (AHP). The results showed that the application of marketing mix at Wisma Syariah Vandera Garut Regency had fulfilled 7 components namely product, price, place, promotion, physical evidence, people and process. The results of the questionnaire calculation with an inconsistency level of 0.01 indicate that the process criteria occupy the first priority with a weight value of 0.193, while the price criteria occupy the second priority with a weight value of 0.180, the physical evidence criteria occupies the third priority with a weight value of 0.166, the criteria of people having a weight value 0.165, promotions have a weight value of 0.103, products have a weight value of 0.098 and places have a weight value of 0.096 respectively in positions 4, 5, 6, and 7.Keywords: Islamic lodging, marketing mix, satisfactionAbstrak. Hotel syariah mulai berkembang mengikuti tuntutan masyarakat. Pemasaran menjadi proses untuk memenuhi kebutuhan dan dapat memuaskan konsumen. Upaya bauran pemasaran yang dilakukan penginapan Wisma Syariah Vandera belum mencapai tingkat kepuasan konsumen yakni adanya ulasan negatif konsumen dan rendahnya penilaian penginapan pada aplikasi jasa penginapan. Sehingga penulis tertarik untuk meneliti bagaimana marketing mix di Penginapan Wisma Syariah Vandera Kabupaten Garut dan bagaimana prioritas marketing mix di penginapan Wisma Syariah Vendera Kabupaten Garut. Jenis penelitian ini ialah penelitian kualitatif, menggunakan pendekatan fenomenologis. Metode yang digunakan ialah metode survei. Teknik analisa data menggunakan Analitycal Hierarchi Process (AHP). Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan marketing mix di penginapan Wisma Syariah Vandera Kabupaten Garut telah memenuhi 7 komponen yakni produk, harga, tempat, promosi, bukti fisik, orang-orang dan proses. Hasil perhitungan kuesioer dengan tingkat inkonsistensi 0,01 menunjukkan bahwa kriteria proses menempati prioritas pertama dengan nilai bobot 0,193, sedangkan kriteria harga menempati prioritas kedua dengan nilai bobot 0,180, kriteria bukti fisik menempati prioritas ketiga dengan nilai bobot 0,166, kriteria orang-orang memiliki nilai bobot 0,165, promosi memiliki nilai bobot 0,103, produk memiliki nilai bobot 0,098 dan tempat memiliki nilai bobot 0,096 masing-masing berurutan menempati posisi 4, 5, 6, dan 7.Kata kunci: Penginapan syariah, bauran pemasaran, kepuasan