Universitas Islam Bandung Repository

Tinjauan Prinsip Etika Bisnis Islam pada Strategi Pemasaran di Restoran Royal Kashimura Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Syariah
dc.creator Assifa, Silma Nur
dc.creator Suprihatin, Titin
dc.creator Eprianti, Nanik
dc.date 2020-07-26
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:16:19Z
dc.date.available 2021-03-15T03:16:19Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/hukum_ekonomi_syariah/article/view/22032
dc.identifier 10.29313/syariah.v6i2.22032
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28099
dc.description Abstract. Royal Kashimura in his promotion claimed that the product is halal, but the fact is not yet registered on the LPPOM MUI Halal Product Shopping List Center as of September 2019 so the halal of this restaurant is unclear. The purpose of this research is to determine the marketing strategy according to the principles of Islamic business ethics, to find out the marketing strategy at the Royal Kashimura Restaurant in Bandung and to know the review of Islamic business ethics principles on the marketing strategy at the Royal Kashimura Restaurant in Bandung. The research method used is qualitative and data collection using field data. The data source used is primary data, obtained by interviewing the director of Royal Kashimura and secondary data, one of which is from the Islamic Ethical Perspective Business Ethics book by Abdul Aziz, M.Ag. Data collection techniques by observation, interview and documentation. Data analysis techniques by data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this study review the principles of Islamic business ethics in the marketing strategy at Royal Kashimura is generally in accordance with the principles of unity, balance, free will and responsibility. There is only one principle that is incompatible, namely the principle of truth: virtue and honesty in its promotion strategy. This is also not in accordance with the teachings of the Prophet where as sharia marketers must avoid najasy transactions and quality tadlis that can result in tyranny.Keywords: Islamic Business Ethics, Marketing Strategy, Truth.Abstrak. Royal Kashimura dalam promosinya mengaku bahwa produknya halal, namun kenyataannya belum terdaftar di Daftar Belanja Produk Halal LPPOM MUI Pusat per bulan September 2019 sehingga kehalalan dari restoran ini belum jelas. Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi pemasaran menurut prinsip etika bisnis Islam, untuk mengetahui strategi pemasaran di Restoran Royal Kashimura Bandung dan untuk mengetahui tinjauan prinsip etika bisnis Islam pada strategi pemasaran di Restoran Royal Kashimura Bandung. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dan pengumpulan data menggunakan data lapangan. Sumber data yang digunakan adalah data primer, diperoleh dengan mewawancarai direktur Royal Kashimura dan data sekunder salah satunya dari buku Etika Bisnis Pesrpektif Islam karya Abdul Aziz, M.Ag. Teknik pengumpulan data dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dengan cara reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini tinjauan prinsip etika bisnis Islam pada strategi pemasaran di Royal Kashimura adalah pada umumnya sudah sesuai yaitu pada prinsip kesatuan, keseimbangan, kehendak bebas dan tanggungjawab. Hanya ada satu prinsip yang tidak sesuai, yaitu prinsip kebenaran: kebajikan dan kejujuran pada strategi promosinya. Hal ini juga tidak sesuai dengan ajaran Rasulullah dimana sebagai marketer syariah harus menghindari transaksi najasy dan tadlis kualitas yang dapat mengakibatkan kedzaliman.Kata kunci: Etika Bisnis Islam, Strategi Pemasaran, Kebenaran. 
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/hukum_ekonomi_syariah/article/view/22032/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/hukum_ekonomi_syariah/article/downloadSuppFile/22032/4321
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Hukum Ekonomi Syariah
dc.source Prosiding Hukum Ekonomi Syariah; Vol 6, No 2, Prosiding Hukum Ekonomi Syariah (Agustus, 2020); 205-208
dc.source Prosiding Keuangan & Perbankan Syariah; Vol 6, No 2, Prosiding Hukum Ekonomi Syariah (Agustus, 2020); 205-208
dc.source 2460-2159
dc.source 10.29313/syariah.v6i2
dc.subject Hukum Ekonomi Syariah
dc.subject Etika Bisnis Islam, Strategi Pemasaran, Kebenaran.
dc.title Tinjauan Prinsip Etika Bisnis Islam pada Strategi Pemasaran di Restoran Royal Kashimura Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account