Universitas Islam Bandung Repository

Upaya Penyelenggara POS PAUD Dalam Optimalisasi Sarana Prasarana Untuk Efektivitas Pembelajaran

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Nugraha, Nindy Agustiani
dc.creator Rahminawati, Nan
dc.creator Hakim, Arif
dc.date 2020-08-25
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:23:50Z
dc.date.available 2021-03-15T03:23:50Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/24051
dc.identifier 10.29313/.v6i2.24051
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28172
dc.description Abstract. Education can take place optimally with the infrastructure that supports the learning process. Facilities and infrastructure in PAUD institutions play a role as optimal support for growth and development of cognitive, physical motor, social, emotional, language and art in early childhood. Even though the infrastructure owned by the POS PAUD is inadequate, there are efforts from the POS PAUD administrators in optimizing the infrastructure for the effectiveness of learning by making use of it. Thus, this study aims to provide an overview of the efforts of the POS PAUD administrators in optimizing infrastructure for the effectiveness of learning. The research method used is descriptive analytic method. The research under study will be described as the results of interviews and direct observations of researchers. The subjects in this study were the principal and classroom teachers at the POS PAUD Tresnasari. Data collection was carried out using observation, interview and documentation techniques. Some of the findings from the research results illustrate that the efforts of the POS PAUD administrators in 1) Planning for optimizing infrastructure for learning effectiveness are conducting a planning meeting at the beginning of the semester, in the SOP and RPPH listed facilities for learning, selecting safe, age-appropriate and making your own infrastructure, 2) The optimization of infrastructure and facilities for the effectiveness of learning is the use of mosque buildings, the use of used items for use, the use of the surrounding environment as a place for outdoor activities, outdoor games are stored indoors, and an ecobrick waste management system. The use of infrastructure is carried out at initial activities, core activities and closing activities. 3) Evaluation of the optimization of infrastructure for the effectiveness of learning by evaluating the advantages and disadvantages of the infrastructure that has been used, the principal reviews the infrastructure and carries out separation and repair, 4) Inhibiting factors for optimizing infrastructure include maintenance, reporting, absence of pages, demands of parents, supervision, and costs. However, the principal and teachers have largely resolved this problem.Keywords: POS PAUD, Infrastructure, Learning effectiveness.Abstrak. Pendidikan dapat berlangsung secara optimal dengan adanya sarana prasarana yang mendukung proses pembelajaran. Sarana dan prasarana di lembaga PAUD berperan sebagai pendukung optimalnya pertumbuhan dan perkembangan kognitif, fisik motorik, sosial, emosi, bahasa dan seni pada anak usia dini. Meskipun sarana prasarana yang dimiliki POS PAUD kurang memadai, namun ada upaya dari penyelenggara POS PAUD dalam optimalisaasi sarana prasarana untuk efektivitas pembelajaran dengan melakukan pemanfaatan. Sehingga, penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran tentang upaya penyelenggara POS PAUD dalam optimalisasi sarana prasarana untuk efektivitas pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif analitik. Penelitian yang diteliti akan dideskripsikan sebagaimana hasil wawancara dan pengamatan peneliti secara langsung. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah dan guru kelas di POS PAUD Tresnasari. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Beberapa temuan dari hasil penelitian menggambarkan bahwa upaya penyelenggara POS PAUD dalam 1) Perencanaan optimalisasi sarana prasarana untuk efektivitas pembelajaran adalah melakukan rapat perencanaan pada awal semester, dalam SOP dan RPPH tercantum sarana untuk pembelajaran, pemilihan sarana prasarana yang aman, sesuai usia dan membuat sendiri, 2) Pelaksanaan optimalisasi sarana prasarana untuk efektivitas pembelajaran adalah dengan pemanfaatan bangunan masjid, pemanfaatan barang bekas layak pakai, pemanfaatan lingkungan sekitar sebagai tempat aktivitas outdoor, permainan outdoor disimpan di dalam ruangan, dan sistem pengelolaan sampah dengan ecobrick. Penggunaan sarana prasarana dilakukan pada kegiatan awal, kegiatan inti dan kegiatan penutup. 3) Evaluasi optimalisasi sarana prasarana untuk efektivitas pembelajaran dengan mengevaluasi kelebihan dan kekurangan sarana prasarana yang telah digunakan, kepala sekolah meninjau sarana prasarana dan melakukan pemisahan dan perbaikan, 4) Faktor penghambat optimalisasai sarana prasarana diantaranya pemeliharaan, pelaporan, tidak adanya halaman, tuntutan orangtua, pengawasan, dan biaya. Namun masalah itu sebagian besar sudah dapat terselesaikan oleh kepala sekolah dan guru. Kata Kunci: POS PAUD, Sarana prasarana, Efektivitas pembelajaran.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/24051/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Pendidikan Guru PAUD
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 2, Pendidikan Guru PAUD (Agustus, 2020); 219-226
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 2, Pendidikan Guru PAUD (Agustus, 2020); 219-226
dc.source 2460-6421
dc.source 10.29313/.v6i2
dc.subject Pendidikan Guru PAUD
dc.subject POS PAUD, Sarana prasarana, Efektivitas pembelajaran.
dc.title Upaya Penyelenggara POS PAUD Dalam Optimalisasi Sarana Prasarana Untuk Efektivitas Pembelajaran
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - PG PAUD [106]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account