Description:
Abstrac. Early childhood education is very important to be implemented as a basis for instilling good habits for him. The background of this research is to know the Role of School Health Enterprises in instilling habits of taking care of oral health for early childhood at Insan Hasanah Kindergarten, Cianjur Regency. This research is a descriptive analytic study. The results illustrate that first, the aim of the School Health Business Program at Insan Hasanah Kindergarten is to improve the life health abilities of students and to maintain personal health and the environment in order to create learning achievement and improve the quality of education, thus enabling optimal growth and development for survival of learners. Second, the implementation of the School Health program at Insan Hasanah Kindergarten; a) program planning; b) implementation; c) partnerships; d) Evaluation. Third, the role of School Health Enterprises in instilling habits of caring for dental and oral health for Insan Hasanah Kindergarten students: a) Understanding knowledge of dental and oral health; b) Cultivating habits Maintaining oral health; c) children can maintain oral health d) children can communicate to others about the importance of maintaining healthy teeth and mouth.Keywords: School Health Business (UKS), Oral and Dental HealthAbstrak. Pendidikan anak usia dini sangat penting dilaksanakan sebagai dasar bagi penanaman kebiasaan yang baik bagi dirinya. Latar belakang penelitian ini agar dapat mengetahui Peran Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) dalam menanamkan kebiasaan merawat kesehatan gigi dan Mulut bagi Anak Usia Dini di TK Insan Hasanah Kabupaten Cianjur. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif analitik. Hasil penelitian menggambarkan bahwa pertama, Tujuan dari Program Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di TK Insan Hasanah adalah untuk meningkatkan kemampuan kesehatan hidup peserta didik serta menjaga kesehatan diri dan lingkungannya dalam rangka terciptanya prestasi belajar dan peningkatan mutu pendidikan, sehingga memungkinkan pertumbuhan dan perkembangan optimal bagi kelangsungan hidup peserta didik. Kedua, pelaksanaan program Usaha kesehatan Sekolah (UKS) di TK Insan Hasanah ; a) perencanaan program ; b) pelaksanaan ; c) evaluasi ; d) kemitraan ; e) Evaluasi. Ketiga, Peran Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) dalam menanamkan Kebiasaan merawat kesehatan gigi dan mulut siswa TK Insan Hasanah: a) Pemahaman Pengetahuan Kesehatan Gigi dan mulut; b) Penanaman kebiasaan Menjaga kesehatan gigi dan mulut; c) anak dapat menjaga kesehatan gigi dan mulut d) anak dapat mengkomunikasikan kepada orang lain mengenai pentingnya menjaga kesehatan gigi dan mulut.Kata kunci: Usaha Kesehatan Sekolah (UKS), Kesehatan Gigi dan Mulut