Universitas Islam Bandung Repository

Pendidikan Multikultural Perspektif Al-Qur’an Surah Al-Hujurat Ayat 11-13

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Anam, Sa'bah Chamidil
dc.creator Alhamuddin, Alhamuddin
dc.creator Khambali, Khambali
dc.date 2021-01-22
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:31:33Z
dc.date.available 2021-03-15T03:31:33Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/26206
dc.identifier 10.29313/.v7i1.26206
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28238
dc.description Abstrack. The objectives of this study are: 1). Knowing the views of the commentators regarding al-Qur'an surah al-Hujurat verses 11-13. 2). Knowing the essence of multicultural education contained in the al-Qur'an surah al-Hujurat verses 11-13. 3). Knowing the concept of multicultural education in the perspective of al-Qur'an surah al-Hujurat verses 11-13. 4) know the values of multicultural education contained in al-Qur'an surah al-Hujurat verses 11-13. The method used in this research is qualitative research, namely research by means of descriptions in the form of words and language in a special natural context and by utilizing various scientific methods to provide explanations or interpretations through library research methods. The results of this study inform that multicultural education is education based on diversity. Differences in ethnicity, race, religion, to differences in economic and social class, all have the right to get their rights as humans, God's most perfect creature. All are entitled to the same respect and honor. Because the Koran has explained that only people fear the most noble with Him. Allah always commands to always gather unity, because all humans are brothers, therefore humans are prohibited from doing bad things that cause division. Then Allah explained the basic principles of social relationships to all humans. The multicultural values contained in the three verses are: prohibition of making fun of, prohibition of prejudice, prohibition of cheating or gossiping, establishing brotherhood and peace between fellow Muslims, recognizing equality (egalitarian), and the value of tolerance and harmony. In its realization, multicultural education can be presented in the form of learning materials.  Keywords: Concept, Education, MulticulturalKeywords: Concept, Education, MulticulturalAbstrak. Tujuan dari penelitian ini adalah: 1). Mengetahui pandangan mufassir mengenai al-Qur’an surah al-Hujurat ayat 11-13. 2). Mengetahui esensi Pendidikan multicultural yang terkandung dalam al-Qur’an surah al-Hujurat ayat 11-13. 3). Mengetahui konsep pendidikan multikultural perspektif al-Qur’an surah al-Hujurat ayat 11-13. 4) Mengetahui nilai-nilai pendidikan multikultural yang terkandung dalam Alquran dan Alquran Bagian 11-13. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif yaitu deskripsi dideskripsikan dalam bentuk teks dan bahasa dalam konteks alamiah khusus, dan berbagai metode ilmiah digunakan untuk memberikan penjelasan atau penafsiran melalui metode penelitian pustaka (library research). Hasil penelitian ini menginformasikan bahwa pendidikan multicultural merupakan pendidikan yang berbasis keanekaragaman. Perbedaan suku, ras, agama, sampai kepada perbedaan kelas ekonomi dan sosial, semuanya berhak mendapatkan hak-haknya sebagai manusia, makhluk Allah paling sempurna. Semuanya berhak mendapatkan penghormatan dan penghargaan yang sama. Karena al-Qur’an telah menjelaskan bahwa hanya orang-orang bertakwalah yang paling mulia di sisi-Nya. Allah senantiasa memerintahkan untuk selalu menghimpun persatuan, karena semua manusia merupakan saudara, oleh sebab itu manusia dilarang untuk melakukan hal-hal buruk yang mengakibatkan perpecahan. Kemudian Allah menjelaskan prinsip dasar hubungan bersosial kepada seluruh manusia. Nilai-nilai multikultural yang terkandung dalam tiga ayat tersebut adalah: larangan mengolok-olok, larangan berburuk sangka, larangan mengghibah atau menggunjing, menjalin persaudaraan dan perdamaian antara sesama muslim, mengakui persamaan derajat (egaliter), serta nilai toleransi dan kerukunan. Dalam perwujudannya, pendidikan multikultural dapat disajikan dalam bentuk materi pembelajaran. Kata Kunci: Konsep, Pendidikan, MultikulturalKata Kunci: Konsep, Pendidikan, Multikultural 
dc.language id
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.rights Copyright (c) 2021 Prosiding Pendidikan Agama Islam
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 7, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2021); 54-58
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 7, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2021); 54-58
dc.source 2460-6413
dc.source 10.29313/.v7i1
dc.subject Pendidikan Agama Islam
dc.subject Konsep, Pendidikan, Multikultural
dc.title Pendidikan Multikultural Perspektif Al-Qur’an Surah Al-Hujurat Ayat 11-13
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account