Universitas Islam Bandung Repository

Hubungan Antara Parental Involvement dengan Student Engagement pada Siswa SD

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Psikologi
dc.creator Herlianto, Bella Novindri
dc.creator Kusdiyati, Sulisworo
dc.date 2020-08-25
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:37:27Z
dc.date.available 2021-03-15T03:37:27Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/23603
dc.identifier 10.29313/.v6i2.23603
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28558
dc.description Abstract. Elementary school education is the education of students which takes place at the age of 7 to 13 years held by education units as educators at the elementary level. Most elementary school age children (7-13 years) their lives are still dependent on their parents, because of this the involvement / participation of parents in academic activities of children becomes so important for the development of children in school. Regardless of the condition of parents who have low socio-economic background but it does not prevent parents from wanting to be involved and participate in their children's educational activities, have good communication with children, always ask the child's development to the teacher at school, and encourage children to get achievements good at school will bring positive children's attitudes towards educational activities by behaving politely towards teachers and peers at school, having enthusiasm for learning, and being able to absorb lessons well in class. This study aims to determine the closeness of the relationship between Parental Involvement and Student Engagement  in elementary school students in Bojongloa Kaler District, Bandung City. The study sample consisted of 360 elementary students (grades 4,5,6) in Bojongloa District of Kaler. This study uses a measure of parental involvement made by Dyah Retno with reference to the theories of Hoover, Dempsey & Sandler (1995; 1997; 2012) and Student Engagement (Fredericks et all, 2003). The design used in this study is a quantitative approach with correlation design to test the relationship and closeness of the two variables. This study uses Spearman rank statistical analysis techniques. The correlation results show a correlation coefficient of 0.842 and a significance of 0.000 which indicates a close relationship between parental involvement and student engagement. Keyword: Elementary Student, Parental Involvement, Student EngagementAbstrak. Pendidikan sekolah dasar adalah pendidikan siswa yang berlangsung pada usia  7 sampai dengan 13 tahun yang digelar oleh satuan pendidikan sebagai pendidikat pada tingkat dasar. Sebagian besar anak usia sekolah dasar ( 7 – 13 tahun ) hidupnya masih bergantung dengan orangtuanya, dikarenakan hal tersebut keterlibatan/partisipasi orang tua dalam kegiatan akademik anak menjadi begitu penting bagi perkembangan anak disekolah. Terlepas dari kondisi orang tua yang mempunyai latar belakang sosio – ekonomi rendah namun tidak menghalangi orang tua untuk mau terlibat dan berpartisipasi dalam kegiatan pendidikan anaknya, mempunyai komunikasi yang terjalin baik dengan anak, selalu menanyakan perkembangan anak kepada guru disekolah, dan mendorong anak untuk mendapatkan prestasi yang baik disekolah akan memunculkan sikap positif anak terhadap kegiatan pendidikannya dengan berperilaku sopan terhadap guru dan teman sebaya disekolah, mempunyai semangat untuk belajar, dan mampu meyerap pelajaran dengan baik di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keeratan hubungan antara Parental Involvement dengan Student Engagement  pada siswa SD di Kecamatan Bojongloa Kaler Kota Bandung. Sampel penelitian terdiri dari 360 siswa SD (kelas 4,5,6) di Kecamatan Bojongloa Kaler. Penelitian ini menggunakan alat ukur keterlibatan orang tua yang dibuat oleh Dyah Retno dengan mengacu pada teori Hoover, Dempsey & Sandler (1995 ; 1997 ; 2012) dan Student Engagement (Fredericks et all, 2003). Desain yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kuantitatif dengan desain korelasi untuk menguji adanya hubungan dan keeratan dari kedua variabel. Penelitian ini menggunakan teknik analisis statistika rank spearman. Hasil korelasi menunjukkan koefisien korelasi 0.842 dan signifikansi 0.000 yang menunjukkan terdapat hubungan yang erat antara parental involvement dengan student engagement.Kata Kunci: Parental Involvement, Siswa SD, Student Engagement
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/23603/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Psikologi
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 6, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2020); 580-583
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 6, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2020); 580-583
dc.source 2460-6448
dc.source 10.29313/.v6i2
dc.subject Psikologi
dc.subject Parental Involvement, Siswa SD, Student Engagement
dc.title Hubungan Antara Parental Involvement dengan Student Engagement pada Siswa SD
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account