Description:
Abstract. Daycare is an institution that can assist parents in providing parenting and education to children. The reason parents choose daycare because there is a curriculum, programs and well-trained caregivers or educators. But there are still found caregivers or educators who have not yet understood the learning program, stimulation that has not been appropriate to the age of the child and more to the physical development compared with the developmental cognitive and psychosocial development (Amanda and Pandia, 2013). Educators in implementing programs in daycare in children aged 3-6 years can use learning methods. The learning methods can be used to develop cognitive and psychosocial children. The purpose of this study is to obtain an overview of the optimization of cognitive and psychosocial development of children aged 3-6 years through education at daycare. The method of study used is a qualitative method with a descriptive approach with the number of subjects as many as 14 respondents. Data collection using an educational measuring instrument consisting of 36 items derived from the book of Juknis (2015). The sampling technique used is accidental. Results of the study showed that the optimization of cognitive and psychosocial development of children aged 3-6 years through education in daycare can use methods of learning such as storytelling methods, demonstration methods, role playing methods, awarding assignments, tourism, projects, experiments and singingKeywords: Children 3-6 Years Old, Education, DaycareAbstrak. TPA merupakan sebuah lembaga yang dapat membantu orang tua dalam memberikan pengasuhan dan pendidikan kepada anak. Alasan orang tua memilih TPA karena didalamya terdapat kurikulum, program serta pengasuh atau pendidik yang terlatih. Akan tetapi masih ditemukan pengasuh atau pendidik yang belum memahami program pembelajaran, pemberian stimulasi yang belum sesuai dengan usia anak serta lebih memahani perembangan fisik dibandingkan dengan perkembangan kognitif dan perkembangan psikososial (Amanda dan Pandia, 2013). Pendidik dalam menerapkan program di TPA pada anak usia 3-6 tahun dapat menggunakan metode pembelajaran. Metode pembelajaran tersebut dapat digunakan untuk mengembangkan kognitif dan psikososial anak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memperoleh gambaran mengenai optimalisasi perkembangan kognitif dan psikososial anak usia 3-6 tahun melalui pendidikan di TPA. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif dengan jumlah subjek sebanyak 14 responden. Pengumpulan data menggunakan alat ukur pendidikan yang terdiri dari 36 item yang diturunkan dari buku Juknis (2015). Teknik sampling yang digunakan adalah accidental. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa optimalisasi perkembangan kognitif dan psikososial anak usia 3-6 tahun melalui pendidikan di TPA dapat menggunakan metode pembelajaran seperti metode bercerita, metode demonstrasi, metode bermain peran, pemberian tugas, karyawisata, proyek, eksperimen dan bernyanyi.Kata Kunci: Anak usia 3-6 Tahun, Pendidikan, Tempat Penitipan Anak