Description:
Abstract. There are 122 college student among 178 Psychology Bandung Islamic Univeristy students that require more time of study than 4 years. They’re having a hard time in managing emotions while doing academic performance, they easily feel uneasy when interacting with lecturer, they’re having a hard time with managing & motivating themselves in achieving their study goals. These things are indicating emotional intelligences’ aspects. Emotional Intelligence is student character based factor that can impact academic achievement (Cruickshank, 1990, dan Goleman, 1995). The aim is to determine the relationship of emotional intelligence and academic achievement in Psychology Bandung Islamic University with Competency Based Curriculum student who need time of study more than 4 years. The measuring instrument are using instrument that constructed from Goleman’s Emotiona Intelligence concept (1995) with Alpha Cronbach’s score = 0.960. The research method used cross sectional and Rank Spearman correlations with 73 college students as participants. The result of the correlation coeffient is -0.234* (significancy α= 0.05), indicating a weak significant relationship.the negative correlation number indicates that the lower the emotional intelligence, the higher the academic achievement. However, the analysis descriptive result shows that the higher aspect of self awareness and empathy in students goes along with the higher GPA of students. Thus, this research concludes that there’s a relationship between emotional intelligence and academic achievement among psychology Bandung Islamic University with Competency Based Curriculum students. Keywords : Emotional Intelligence, Goleman, Academic Performance, Competency Based Curriculum .Abstrak. Sebanyak 122 dari 178 mahasiswa Psikologi UNISBA 2019/2020 dengan Kurikulum Berbasis Kompetensi membutuhkan waktu studi lebih dari 4 tahun untuk menyelesaikan studi. Mahasiswa tersebut merasa kesulitan dalam mengelola rasa emosional saat belajar dan mengerjakan tugas, tertekan bila berinteraksi dengan dosen, kesulitan mengelola diri dan memotivasi diri dalam menyelesaikan pendidikan. Hal-hal tersebut terindikasi ke dalam aspek kecerdasan emosional. Kecerdasan emosional merupakan faktor karakter mahasiswa yang dapat mempengaruhi proses belajar dan prestasi akademik (Cruickshank, 1990, dan Goleman, 1995). Tujuan penelitian ini untuk mengetahui adanya hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi akademik pada mahasiswa Psikologi UNISBA KBK yang menjalani studi lebih dari 4 tahun. Alat ukur yang digunakan adalah alat ukur Kecerdasan Emosional yang dikonstruk berdasarkan Goleman (1995) dengan hasil Alpha Cronbach = 0.960. Metode penelitian dengan cross sectional, perhitungan korelasi Rank Spearman, dan responden sebanyak 73 mahasiswa. Hasil koefisien korelasi sebesar -0.234* (signifikansi α =0.05), menunjukkan adanya hubungan yang signifikan secara lemah. Angka korelasi negatif menunjukkan bahwa semakin rendah kecerdasan emosional, maka semakin tinggi prestasi akademik. Adapun hasil analisis deskriptif menunjukkan tingginya aspek self awareness dan empathy pada mahasiswa bersamaan dengan tingginya IPK mahasiswa. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi akademik mahasiswa Psikologi UNISBA dengan KBK.Kata Kunci : Kecerdasan Emosional, Goleman, Prestasi Akademik, Kurikulum Berbasis Kompetensi