Description:
Abstract. Game Online is the most popular activities and can lead to addictive effects. Lemmens, Valkenburg, & Peter, (2009) Game online addiction or pathological gaming is a defined as the persistent inability to control excessive gaming habits despite associated social or emotional problems. For college students who experience excessive loneliness, playing online games will be able to divert negative thoughts related to bad social relationships. Whereas Rusell said Loneliness is defined person's subjective experience due to a lack of close social relationships. The purpose of this study was to obtain empirical data on the relationship between loneliness and online game addiction among students in Bandung. The research method used is correlational, with 46 respondents. The measuring instrument used is the UCLA Loneliness Scale Rusell (1996) which has been adapted by Alya Fauziyyah and Sutarimah Ampuni, S.Psi ,. M.Psi., and Game Addiction Scale Measurement by Lemmens (2009) and adapted by Dr. Lilim Halimah, BHSc., MHPSY. The analysis technique used is the Rank Spearman. The resulting correlation value is 0.314 and p value = 0.017 (α <0.05). The results showed that there was a low relationship between loneliness and online game addiction among college students in Bandung.Keywords: Game Online, Game Online Addiction, Loneliness.Abstrak. Game online merupakan aktivitas yang paling banyak peminat dan dapat menyebabkan dampak kecanduan. Menurut Lemmens, Valkenburg, & Peter, (2009) kecanduan game online adalah ketidakmampuan yang persisten dalam mengontrol perilaku bermain game yang menyebabkan masalah-masalah sosial dan masalah emosional bagi pelaku.. Bagi kalangan mahasiswa yang mengalami kesepian permainan game online yang berlebihan akan mampu mengalihkan pikiran negatif terkait hubungan sosial yang buruk. Adapun kesepian menurut Rusell merupakan pengalaman subjektif seseorang dikarenakan kurangnya keeratan hubungan sosial. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui apakah ada hubungan kesepian dengan kecanduan game online pada mahasiswa di Kota Bandung. Metode Penelitian yang digunakan adalah korelasional, dengan sebanyak 46 responden. Alat Ukur yang digunakan adalah UCLA Loneliness Scale Rusell (1996) yang telah diadaptasi Alya Fauziyyah dan Sutarimah Ampuni, S.Psi,. M.Psi., Psikolog dan Alat Ukur Game Addiction Scale yang disusun oleh Lemmens (2009) dan telah diadaptasi oleh Dr. Lilim Halimah, BHSc., MHPSY. Adapun teknik analisis yang digunakan ialah Rank Spearman. Nilai korelasi yang dihasilkan adalah 0.314 dan nilai p = 0,017 (α<0.05). Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang rendah antara kesepian dengan kecanduan game online pada mahasiswa di Kota Bandung.Kata Kunci: Game online, Kecanduan Game online, Kesepian.