Description:
Abstract: At this time, many countries have developed urban civilizations and able to reduce and separate waste as part of dialy life and community habits. In Indonesia, waste is still a serious problem, almost all cities in Indonesia have problems to processing waste. Therefore, the Bandung City Government started an initiative by creating a program for waste management since December 2018 its called Kang Pisman’s program. Kang Pisman is a program established by the Bandung City Government to solve the waste problem in the city of Bandung. The purpose of this study was to find out how the steps of socializing word of mouth in the Kang Pisman program, to find out how the buzz marketing technique in the Kang Pisman program and to find out why the Kang Pisman program uses buzz marketing techniques in its socialization. The method used is a qualitative method using a case study approach. And data collection techniques include observation, in-depth interviews, documentation, and literature study. The results of the study indicate that the word of mouth communication strategy with the buzz marketing technique carried out Kang Pisman’s program is effective in disseminating information on Kang Pisman’s program to the people of Bandung City. This research is expected to provide results about the communication strategy carried out by the Bandung city government in socializing Kang Pisman’s programKeywords: Communication Strategy, Word Of Mouth, Buzz Marketing, Socialization, Kang Pisman’s ProgramAbstrak: Saat ini banyak negara di dunia yang peradaban kotanya telah maju dan sudah dapat melakukan pengurangan dan pemisahan sampah sebagai bagian dari keseharian dan kebiasaan masyarakatnya. Di Indonesia, sampah masih menjadi masalah yang serius, hampir di seluruh kota di Indonesia mengalami kendala dalam mengolah sampah. Maka dari itu, Pemerintah Kota Bandung memulai inisiatif dengan membuat program untuk pengelolaan sampah sejak Desember 2018 yang bernama program Kang Pisman. Kang Pisman merupakan sebuah program yang dibentuk oleh Pemerintah Kota Bandung untuk mengatasi masalah sampah yang ada di Kota Bandung. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana langkah-langkah sosialisasi word of mouth dalam program Kang Pisman, untuk mengetahui bagaimana teknik buzz marketing dalam program Kang Pisman dan mengetahui mengapa program Kang Pisman menggunakan teknik buzz marketing dalam sosialisasnya. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan menggunakan pendekatan studi kasus. Dan teknik pengumpulan data meliputi observasi, wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa startegi komunikasi word of mouth dengan teknik buzz marketing yang dilkukan dalam program Kang Pisman berjalan efektif dalam penyebaran informasi program kang pisman kepada masyarakat Kota Bandung. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan hasil tentang strategi komunikasi yang dilakukan pemerintah Kota Bandung dalam mensosialisasikan program Kang Pisman]Kata Kunci: Strategi Komunikasi, Word Of Mouth, Buzz Marketing, Sosialisasi, Program Kang Pisman