Universitas Islam Bandung Repository

Strategi Branding Independent Record Label 777 Music

Show simple item record

dc.contributor Ilmu Komunikasi
dc.creator Arsesya, Alphario Putra
dc.creator Listiani, Endri
dc.date 2020-08-21
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:58:47Z
dc.date.available 2021-03-15T03:58:47Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/22740
dc.identifier 10.29313/.v6i2.22740
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/29360
dc.description Abstract. In the national and international music industry at this time has experienced quite rapid development. This is indicated by the number of record labels that are mushrooming. The role of the record label becomes a bridge so that something produced by musicians can be conveyed well to the listener. The record label itself is subdivided into 2, namely Major Label and Independent Label. Independent labels have the advantage of being flexible in determining branding strategy to compete with Major Labels. Branding strategy is a process of planning and compilation in forming a strong brand and also in order to achieve the goals to be achieved by the brand. Independent record labels must create a unique branding strategy to stand out among their rivals.    This study aims to find out how the 777 Music  an independent record label branding strategy through the 2019 Urbanscape event by examining: 1) The decision making process in 777 Music ; 2) Event as the focus of 777 Music 's branding strategy; 3) 777 Music  branding strategy steps; and 4) Utilizing the strengths and weaknesses of the event as 777 Music 's branding strategy.   The research method chosen by researchers in order to conduct research on the 777 Music  label independent branding strategy through the Urbanscapes 2019 event in increasing brand awareness is a qualitative research method with a case study approach. By going through data collection techniques such as; interview, observation, documentation and literature study.  The results of this study are, 777 Music applied branding strategy through an event called Urbanscapes 2019 in Malaysia. The event was chosen to increase brand awareness which had an impact on creating brand credibility for musician that desired by 777 Music to join the record label. The post-event was like a positive impact such as an increase in Spotify listeners and also local musicians who wanted to join 777 MusicKeywords: Branding Strategy, Event, Branding, Brand Awareness, Record Label.Abstrak. Di dalam industri musik skala nasional maupun internasional pada saat ini telah mengalami perkembangan yang cukup pesat. Hal ini ditandai dengan banyaknya record label yang kian menjamur. Peran record label menjadi sebagai jembatan agar sesuatu yang dihasilkan para musisi dapat tersampaikan dengan baik kepada pendengarnya. Record label sendiri terbagi lagi menjadi 2, yaitu Major Label dan Independent Label. Independent label mempunyai kelebihan yaitu dalam fleksibilitas menentukan branding strategy untuk dapat bersaing dengan Major Label. Branding strategy adalah sebuah proses perencanaan serta penyusunan dalam membentuk sebuah merek yang kuat dan juga agar tercapainya tujuan yang ingin diraih oleh merek tersebut. Independent record label harus membuat branding strategy yang unik agar dapat menonjol diantara para saingannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana branding strategy independent record label 777 Music melalui event Urbanscape 2019 dengan mengkaji: 1) Proses pengambilan keputusan dalam 777 Music; 2) Event sebagai fokus dari branding strategy 777 Music; 3) Langkah-langkah branding strategy 777 Music; dan 4) Pemanfaatan kelebihan dan kekurangan event sebagai branding strategy 777 Music.  Metode penelitian yang dipilih oleh peneliti dalam rangka melakukan penelitian mengenai branding strategy independent record label 777 Music melalui event Urbanscapes 2019 dalam meningkatkan brand awareness adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Dengan melalui Teknik pengumpulan data seperti; wawancara, observasi, dokumentasi dan studi kepustakaan.  Hasil dari penelitian ini yaitu, 777 Music mengaplikasikan branding strategy melalui sebuah event bernama Urbanscapes 2019 yang berada di Malaysia. Event tersebut dipilih guna meningkatkan brand awareness yang berdampak pada terciptanya sebuah kredibilitas merek di mata para musisi yang diinginkan oleh 777 Music bergabung dalam record labelnya. Pasca mengadakan event tersebut banyak dampak positif seperti kenaikan pada pendengar Spotify dan juga banyaknya musisi lokal yang ingin bergabung ke dalam 777 Music.Kata Kunci: Branding Strategy, Event, Branding, Brand Awareness, Record Label.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/22740/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 6, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2020); 313-317
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 6, No 2, Prosiding Manajemen Komunikasi (Agustus, 2020); 313-317
dc.source 2460-6537
dc.source 10.29313/.v6i2
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Branding Strategy, Event, Branding, Brand Awareness, Record Label
dc.title Strategi Branding Independent Record Label 777 Music
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Manajemen Komunikasi [680]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi Konsentrasi Manajemen Komunikasi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account