Universitas Islam Bandung Repository

Makna Video Kampanye Greenpeace Versi “Halo, Namaku Hutan”

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Ilmu Komunikasi
dc.creator Ismail, Irsyad Aziz
dc.creator Rachmawati, Indri
dc.date 2021-01-19
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:59:03Z
dc.date.available 2021-03-15T03:59:03Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/25271
dc.identifier 10.29313/.v7i1.25271
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/29380
dc.description Abstract. Greenpeace is a non-governmental organization (NGO) that is oriented to save nature, one of which is forests, seeing the reality of nature in Indonesia, especially forests, because of the large number of illegal burning or deforestation by humans. Greenpeace has always made movements in the form of campaigns either in person or through certain media to always remind the public of the importance of protecting nature and the campaign. The mass media YouTube is one of the main campaign channels due to the wide target audience so that the objectives of the campaign can be achieved. The purpose of this study was to determine the meaning of education contained in the Greenpeace campaign video “Hello, My Name is Forest” version on YouTube. The researcher used a qualitative method with the semiotic analysis approach of Charels Sanders Peirce, by digging deeper into the message of the campaign by bringing out the educational meaning contained in the campaign video version of "Hello, My Name is Forest". The data collection techniques used in this study were interviews and literature study. The subject of this research is the video campaign which is divided into four pieces of the scene which will be analyzed with aspects of the sign, object, and interpretant based on these three things which will bring out the educational meaning contained in the Greenpeace campaign video version of "Halo, Namaku Hutan".Key Word: Semiotics, Environmental Campaign, Meaning of EducationAbstrak. Greenpeace merupakan Lembaga Swadaya Masyarakat (LSM) yang berorientasi untuk menyelamatkan alam salah satunya adalah hutan, bahwa melihat realitas alam di indoensia khususnya hutan, karena banyaknya pembakaran liar atau deforestasi yang dilakukan manusia.  Greenpeace selalu membuat gerakan berupa kampanye baik secara langsung atau melewati media tertentu untuk selalu mengingatkan kepada khalayak pentingnya menjaga alam dan kampanye tersebut. Media massa youtube menjadi salah satu saluran kampanye utama dikarenakan faktor target khalayak yang luas sehingga tujuan dari kampanye bisa dicapai. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui makna edukasi yang ada didalam video kampanye Greenpeace Versi “Hallo, Namaku Hutan” di youtube. Peneliti menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan analisis semiotika Charels Sanders Peirce, dengan menggali lebih dalam pesan dari kampanye tersebut dengan memunculkan makna edukasi yang ada di dalam video kampanye versi “Hallo, Namaku Hutan”. Teknik pengumpulan data yang dipakai dalam penelitian ini menggunakan wawancara dan studi kepustakaan. Subjek penelitian ini ialah video kampanye tersebut yang bagi kedalam empat potongan scene yang nantinya akan di analisis dengan aspek sign,object, dan interpretant berdasarkan ketiga hal tersebut, memunculkan makna edukasi yang terkandung dalam video kampanye Greenpeace versi “Hallo, Namaku Hutan”Kata Kunci: Semiotika, Kampanye Lingkungan, Makna Edukasi
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.publisher Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/25271/pdf
dc.rights Copyright (c) 2021 Prosiding Manajemen Komunikasi
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 7, No 1, Prosiding Manajemen Komunikasi (Februari, 2021); 97-102
dc.source Prosiding Manajemen Komunikasi; Vol 7, No 1, Prosiding Manajemen Komunikasi (Februari, 2021); 97-102
dc.source 2460-6537
dc.source 10.29313/.v7i1
dc.subject Manajemen Komunikasi
dc.subject Semiotika, Kampanye Lingkungan, Makna Edukasi
dc.title Makna Video Kampanye Greenpeace Versi “Halo, Namaku Hutan”
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Manajemen Komunikasi [680]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi Konsentrasi Manajemen Komunikasi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account