Description:
Abstract. This research is a case study research on City branding strategy MuntokCity towards increasing trend of tourist arrivals in the Muntok City. This type of research is gualitative research to analyze the implementation of City branding strategy Muntok City applied by the Department of Tourism and Culture Departement of West Bangka. Research conducted at the office of Tourism and Culture Department of West Bangka. Data collection technigues in this research through field research conducted to obtain information and data through interviews, data collection visits, and documentation. Results from this study indicate that the potential and advantages inhistory, Muntok city can have a strong identity as a tourist town. City branding is not just as a promotional tool only. But also as a unifying and binding of all parties who deal with tourism in order to further improve the guality Muntokservices or products in attracting foreign tourists to visit the Muntok City.Keywords: City branding , Tourism, Tourist.Abstrak. Penelitian ini adalah penelitian studi kasus mengenai strategi City branding Kota Muntok terhadap kunjungan wisatawan di Kota Muntok. Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian kualitatif dengan menganalisis tentang implementasi strategi City branding Kota Muntok yang diterapkan oleh Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Bangka Barat. Penelitian dilaksanakan di kantor Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Bangka Barat.Teknik pengumpulan data dalam penelitan ini dilakukan melalui penelitian lapangan untuk mendapatkan informasi maupun data melalui wawancara, pengumpulan data kunjungan, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dengan potensi dan keunggulan di sektor sejarah Kota Muntok dapat memiliki identitas yang kuat sebagai kota wisata. City branding ini bukan hanya sebagai alat promosi saja. Namun juga sebagai pemersatu dan pengikat dari seluruh pihak-pihak yang berurusan dengan pariwisata Kota Muntok agar semakin meningkatkan kualitas jasa atau produknya dalam menarik wisatawan untuk dapat mengunjungi Kota Muntok.Kata Kunci: City branding, Pariwisata, Wisatawan