Television is the most popular mass media channel since it has superiority to presents moving pictures and sound at the same time. Television is often used by public as main source of information. One of television programs that give information to its public is Nature Life program in Trans TV that present information about many kinds of herbal plants and how to use it to heal lot of human diseases. Based on the description above, the author feels intrigued to make a research about “The Correlation of Watching Nature Life Program with Audience’ desire to Plant Herbal Plants”. The purpose of this research is to know how strong is correlation between watching Nature Life program with desire of Bandung Berkebun member to plant herbal plant. The object of this research is member of Bandung Berkebun, a community consists of people that like to farm and have interest to know about many kind of plants. Correlation method is applied in this research, along with AIDDA and Agenda Setting theory. The conclusion of this research, there is strong correlation between intensity of watching Nature Life program with audience’s desire to plant herbal plant. There is moderate correlation between attractiveness of Nature Life program’s host with audience’s desire to plant herbal plant. There is strong correlation between contentof Nature Life program with audience’s desire to plant herbal plant. The conclusion of this research, there is a correlation between Nature Life Program with audience’s desire to plant herbal plant.
Televisi merupakan bentuk saluran media massa yang paling populer karena memiliki keunggulan mampu menampilkan gambar bergerak dan suara. Khalayak banyak memanfaatkan televisi sebagai sumber utama pemenuhan informasi. Salah satu program televisi yang memberikan informasi kepada khalayak adalah tayangan Nature Life yang membahas mengenai aneka jenis tanaman herbal dan kegunaannya untuk menyembuhkan berbagai penyakit. Berdasarkan uraian di atas, penulis tertarik untuk mengadakan penelitian mengenai “Hubungan Menonton Tayangan Nature Life dengan Minat untuk Menanam Tanaman Herbal”. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana hubungan antara menyaksikan tayangan Nature Life dengan minat anggota Bandung Berkebun untuk menanam tanaman herbal. Objek penelitian ini adalah anggota komunitas Bandung Berkebun, sebuah komunitas yang terdiri dari orang-orang yang gemar bercocok tanam dan memiliki kepedulian khusus terhadap jenis-jenis tanaman. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional dan menggunakan teori AIDDA dan Agenda Setting. Hasil penelitian ini adalah terdapat hubungan kuat antara intensitas menonton tayangan Nature Life dengan minat anggota komunitas Bandung Berkebun untuk menanam tanaman herbal. Terdapat hubungan sedang antara daya tarik presenter tayangan Nature Life dengan minat anggota komunitas Bandung Berkebun untuk menanam tanaman herbal. Terdapat hubungan kuat antara isi materi tayangan Nature Life dengan minat anggota komunitas Bandung Berkebun untuk menanam tanaman herbal. Kesimpulan dari penelitian adalah, adanya hubungan antara tayangan Nature Life dengan minat penonton untuk menanam tanaman herbal.