Television is one of the mass media that giving the most powerfull effect to its audience. The emergence of many television programs these days are currently influenced by the community needs, where one of them is the need for information. NET TV is the private television station in Indonesia which provides a music program, namely Breakout. Breakout NET is one of music program that has its own main appeal which on the one hand aims to entertain people through its broadcast, but on the other hand can also provide music information to the public as well. In general, this study aims to find out the relationship between Breakout music program on NET TV with fulfillment the needs of UNISBA Choir Student information about music. Spesifically, the purpose of this study was to determine the relationship between media uses, media content, and message content of Breakout music program on NET TV with fulfillment of current information need, everyday information, exhaustive information, and catching-up information on members of UNISBA Student Choir about Western music. The study uses the theory of mass communication, spesifically the theory of uses and gratification as well. The respondents are members of UNISBA Student Choir who were still active. The methods used is correlational method by having 50 member as the respondents. The data analysis is calculated by using the rank-order correlation formula (Spearman's Rho). The result of this study showed that there is a high/strong relationship between Breakout music program on NET TV with fulfillment of information needs about Western music on members of Student Choir. With the value of the correlation coefficient is 0706, and hypothesis testing results obtained significance value of 0.000 < α = 0.05. Thus, it can be concluded that Breakout music program on NET TV are able to fulfill the information needs about Western music on members of UNISBA Student Choir.
Televisi adalah media massa yang paling sering dituding memberikan efek paling besar bagi audiennya. Munculnya beragam program televisi saat ini dipengaruhi oleh faktor kebutuhan masyarakat, dimana salah satunya yaitu kebutuhan akan informasi. NET TV merupakan salah satu stasiun televisi swasta Indonesia yang menyajikan program musik, yaitu: Breakout. Breakout NET merupakan salah satu program musik yang memiliki daya tarik tersendiri dimana di satu sisi dapat bertujuan untuk menghibur melalui tayangan-tayangan musiknya, namun disisi lain juga dapat memberikan masyarakat informasi mengenai musik.Tujuan penelitian ini secara umum adalah untuk mengetahui bagaimana hubungan antara program musik Breakout di NET TV dengan pemenuhan kebutuhan informasi anggota Pasuma UNISBA tentang musik. Secara khusus tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara penggunaan media, isi media, dan isi pesan dalam program musik Breakout di NET TV dengan pemenuhan kebutuhan informasi mutakhir, informasi rutin, informasi mendalam, dan informasi sekilas anggota Pasuma UNISBA tentang musik Barat. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi massa, khususnya teori uses and gratification. Responden dalam penelitian ini adalah anggota Paduan Suara Mahasiswa UNISBA yang masih aktif. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode korelasional dengan jumlah responden sebanyak 50 orang. Teknik analisis data dihitung dengan menggunakan rumus korelasi rank-order (Spearmen’s Rho). Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang tinggi/kuat antara program musik Breakout di NET TV dengan pemenuhan kebutuhan informasi anggota Pasuma tentang musik Barat. Yaitu nilai koefisien korelasi sebesar 0.706, dan uji hipotesis diperoleh dari hasil nilai signifikansi sebesar 0.000 < α = 0.05. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa program musik Breakout di NET TV mampu memenuhi kebutuhan informasi anggota Pasuma UNISBA tentang musik Barat. Kata Kunci : Program Musik, Pemenuhan Kebutuhan Informasi, Musik