Al-Mursyid Islamic high school is a bare school in Bandung city for low level society. 70% of the students ahve jobs outside the school hour, it impacts negatively on the students; they come late to the school, cannot focus and are sleepy in the learning process because they are tired. Those conditions become obstacles for the teachers. There are other obstacles by the teachers; students parents prefer their children to work, minimum school facilities, idle students in doing their homeworks and remedial tests, the lack of students motivation to attend the school. The teachers’ monthly salary is not sufficient and often in arrears by the foundation side. However, the teacher of Al-Mursyid Islamic high school endure to teach and make some efforts to solve the problems. According to Paul. G. Stoltz (2005) that adversity quotient is individual ability to overcome all difficulties and obstacles.The objective of this research to describe teachers’ adversity quotient profile in Islamic High school Bandung. This is the descriptive study with 14 teachers as the sample. The instrument used is an adapted questionnaire of adversity quotient response profile of Paul. G. Stoltz. The results show that teachers of Al-Mursyid Islamic High School have high Adversity quotient or climber type in about 12 teachers or 86%, 10 teachers of 71,42% of them have high control dimension, 7 teachers or 50% of them origin dimension and ownership, 7 teachers or 50% of them in high origin dimension and ownership, 11 teachers or 78, 58% of them in high reach dimension, and 11 teachers or 79% of them in high endurance dimension.
Madrasah Aliyah Al-Mursyid merupakan salah satu sekolah di Kota Bandung yang terbuka bagi masyarakat dengan ekonomi menengah ke bawah. Sebanyak 70% siswa memiliki pekerjaan di luar jam sekolah, sehingga memberikan dampak yang negatif seperti siswa menjadi terlambat sekolah, mengantuk di kelas dan tidak fokus ketika belajar karena kelelahan. Hal tersebut menjadi sebuah kendala bagi guru-guru yang berhadapan langsung dengan para siswa. Guru juga dihadapkan dengan kendala lain seperti orang tua siswa lebih memilih anaknya untuk bekerja, fasilitas sekolah minim, siswa malas-malasan mengerjakan tugas dan ujian remedial, serta rendahnya motivasi bersekolah siswa. Penghasilan perbulan yang diterima guru tidak besar dan sering ditunggak oleh pihak yayasan. Namun dengan segala kesulitan, guru Madrasah Aliyah Al-Mursyid tetap bertahan mengajar dan selalu berusaha untuk mencari jalan keluar dari setiap permasalahan. Menurut Paul. G. Stoltz (2005), adversity quotient ialah kemampuan seseorang dalam mengalami kesulitan dan mengolah kesulitan sehingga menjadi sebuah tantangan untuk diselesaikan. Tujuan penelitian ini untuk mendapatkan gambaran profil adversity quotient guru di Madrasah Aliyah Al-Mursyid Kota Bandung. Metoda penelitian yang digunakan adalah metoda studi deskriptif dengan subjek 14 guru. Pengumpulan data menggunakan alat ukur yang diadaptasi dari adversity quotient response profile Paul. G. Stoltz.Berdasarkan pengolahan data diperolah hasil bahwa guru Madrasah Aliyah Al-Mursyid memiliki adversity quotient tinggi atau tipe climber sebanyak 12 guru atau 86%, dengan 10 guru atau 71,42% berada pada dimensi control tinggi, 7 guru atau 50% berada pada dimensi origin dan ownership sedang dan 7 guru atau 50% berada pada dimensi origin dan ownership tinggi, 11 guru atau 78, 58% berada pada dimensi reach tinggi, 11 guru atau 79% berada pada dimensi endurance tinggi.Kata Kunci: Adversity Quotient, Guru, Madrasah Aliyah, Climber, Control, Origin dan Ownership, Reach, Endurance