Universitas Islam Bandung Repository

Pengaruh Gratitude Terhadap Well-Being pada Guru SLB C di Kota Bandunp

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Psikologi
dc.creator Sudrawati, Tia Muslimah
dc.creator Qodariah, Siti
dc.date 2019-08-08
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/17175
dc.description Abstract. SLB C is a school devoted to children with intellectual disabilities. Not all SLB teachers have special educational backgrounds. With the number of SLB teachers who are still very less when compared to the number of students with special needs in the city of Bandung and with the burden that teachers have in teaching, teachers continue to show gratitude behavior, appreciate the kindness of others, display positive emotions, think positively and still feel happy. This phenomenon leads researchers to the purpose of the study to see how much influence gratitude has on well-being in SLB C teachers in Bandung. the method used by researchers is the causality research method with a quantitative approach. The gratitude measuring instrument used is the Gratitude Questionnaire-six item (GQ-6) measurement tool. This measuring instrument was developed by Michael E. McCullough, Robert A. Emmons, and Jo-AnnTsang in 2001. The measuring instrument used to measure well-being is The Workplace PERMA Profiler from Butler and Kern (2015). The data used are interval data and use simple regression analysis techniques with a sample size of 73 SLB C teachers in Bandung. The results of this study found that gratitude has an influence on positive emotion engagement, relationship, meaning and achievement.Keywords: Gratitude, Well-being, Teacher.Abstrak. SLB C merupakan sekolah yang dikhususkan bagi anak dengan tunagrahita. Tidak semua guru SLB memiliki latar belakang pendidikan luar biasa. Dengan jumlah guru SLB yang masih sangat kurang jika dibandingkan dengan jumlah siswa berkebutuhan khusus di Kota Bandung dan dengan beban yang dimiliki guru dalam mengajar, guru tetap memperlihatkan perilaku bersyukur, menghargai kebaikan orang lain, menampilkan emosi positif, berfikir postif dan tetap merasa bahagia. Fenomena ini mengantar peneliti pada tujuan penelitian untuk melihat seberapa besar pengaruh gratitude terhadap well-being pada guru SLB C di Kota Bandung. metode yang digunakan peneliti yaitu metode penelitian kausalitas denga pendekatan kuantitatif. Alat ukur gratitude yang digunakan adalah alat ukur The Gratitude Questionnaire-six item (GQ-6).  Alat ukur ini dikembangkan oleh Michael E. McCullough, Robert A. Emmons, dan Jo-AnnTsang tahun 2001. Alat ukur yang digunakan untuk mengukur well-being adalah The Workplace PERMA Profiler dari Butler dan Kern (2015). Data yang digunakan merupakan data interval dan menggunakan teknik analisis regresi sederhana dengan jumlah sampel sebanyak 73 guru SLB C di Kota Bandung. Hasil penelitian ini didapatkan bahwa gratitude memberikan pengaruh terhadap positive emotion engagement, relationship, meaning dan achievement.Kata Kunci: Gratitude, Well-being, Guru.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/17175/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Psikologi
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 5, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2019); 593-598
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 5, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2019); 593-598
dc.source 2460-6448
dc.subject Psikologi
dc.subject Gratitude, Well-being, Guru.
dc.title Pengaruh Gratitude Terhadap Well-Being pada Guru SLB C di Kota Bandunp
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account