Universitas Islam Bandung Repository

Pengaruh Permainan Konstruktif Terhadap Reading Comprehension (Studi Pada Siswa Kelas 2 SD X Di Kota Bandung)

Show simple item record

dc.contributor Psikologi
dc.creator Nugraha, Iqbal Putra
dc.creator Yusuf, Umar
dc.creator Amrilya, Miki
dc.date 2018-08-06
dc.date.accessioned 2019-09-10T02:39:26Z
dc.date.available 2019-09-10T02:39:26Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/11721
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/21839
dc.description Abstract. X elementary school that prepares students to follow the learning process effectively, especially in the field of reading by understanding the meaning of a writing. Reading is formally taught in schools in the early years such as grade 1 and grade 2 elementary school (Rahim, 2005) But in reality there are still some students who experience obstacles in reading comprehension. If not addressed immediately, students will experience obstacles in the learning process in the classroom, especially in capturing the essence of the lesson being taught, so that reading comprehension can develop well, it requires proper stimulation to support its improvement, namely by playing while learning. One of them is through constructive game activities. This study aims to determine the effect of constructive play on class 2 students' reading comprehension. The research method used is Quasi Experiment with the design of Before After One Group Design. Data collection was carried out using a measuring instrument in the form of an Indonesian language test about reading comprehension. The sampling technique used is participant studies of students who experience obstacles in reading comprehension as many as 6 people. Reading comprehension measurements were taken twice and treatment for three meetings. Based on the results of data processing obtained results that show that there is an increase in reading comprehension by 30% after being given treatment in the form of constructive play. supported by non-parametric statistical tests using the Wilcoxon Signed Rank Test, obtained the results of positive rank or positive difference between the results of the pre-test and post-test measurement is 6, which means that the 6 subjects in this study experienced an increase in reading comprehension of pre-test scores. test to the post-test value. Mean Rank or the average increase is 3.50, while the sum of Sum of Rank is 21.00Keywords: Play, Constructive, Reading ComprehensionAbstrak. SD X merupakan SD yang mempersiapkan anak didiknya agar dapat mengikuti proses pembelajaran dengan baik khususnya pada bidang membaca dengan memahami makna dari sebuah tulisan. Membaca secara formal diajarkan di sekolah pada tahun‐tahun awal seperti kelas 1 dan kelas 2 SD (Rahim, 2005) Namun pada kenyatannya masih terdapat beberapa siswa yang mengalami hambatan dalam reading comprehension. Apabila tidak segera ditangani, siswa akan mengalami hambatan pada proses pembelajaran di kelas khususnya dalam menangkap inti dari pelajaran yang disampaikan, agar reading comprehension dapat berkembang dengan baik, maka diperlukan adanya stimulasi yang tepat untuk menunjang peningkatannya, yaitu dengan bermain sambil belajar. Salah satunya melalui kegiatan permainan konstruktif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh permainan konstruktif terhadap reading comprehension siswa kelas 2. Metode penelitian yang digunakan adalah Quasi Experiment dengan desain Before After One Group Design. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan alat ukur berupa tes soal bahasa Indonesia mengenai reading comprehension. Teknik sampling yang digunakan adalah studi partisipn terhadap siswa yang mengalami hambatan dalam reading comprehension sebanyak 6 orang. Dilakukan pengukuran reading comprehension sebanyak dua kali dan treatment selama tiga kali pertemuan. Berdasarkan hasil pengolahan data didapat hasil yang menunjukkan bahwa terdapat peningkatan reading comprehension sebesar 30% setelah diberikan treatment berupa permainan konstruktif, didukung dengan uji statistik non-parametrik menggunakan uji Wilcoxon Signed Rank Test, diperoleh hasil positive rank atau selisih positif antara hasil pengukuran pre-test dan post-test adalah 6, yang artinya ke 6 subjek dalam penelitian ini mengalami peningkatan reading comprehension dari nilai pre-test ke nilai post-test. Mean Rank atau rata-rata peningkatan tersebut sebesar 3.50, sedangkan jumlah Sum of Rank adalah sebesar 21.00Kata Kunci: Bermain, Konstruktif, Reading Comprehension
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/11721/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/downloadSuppFile/11721/2441
dc.rights Copyright (c) 2018 Prosiding Psikologi
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 4, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2018); 1051-1057
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 4, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2018); 1051-1057
dc.source 2460-6448
dc.subject psikologi
dc.subject Bermain, Kontruktif, Reading Comprehension
dc.title Pengaruh Permainan Konstruktif Terhadap Reading Comprehension (Studi Pada Siswa Kelas 2 SD X Di Kota Bandung)
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account