Universitas Islam Bandung Repository

Perancangan Arsitektur Sistem Informasi Layanan Administrasi Pasien Berbasis Cetak Biru Pelayanan (Studi Kasus : Klinik dr. Agus Heryanto)

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Teknik
dc.creator Irphan, Achmad Jaelani Azizs
dc.creator Supena, Agus Nana
dc.creator Rukmana, Otong
dc.date 2019-01-26
dc.date.accessioned 2019-09-12T02:08:11Z
dc.date.available 2019-09-12T02:08:11Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/industri/article/view/15755
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/22846
dc.description Abstract. Planning activities are an important factor for the service industry as a guide in directing the business needs of organizational strategies needed in the future. dr. Agus Heryanto clinic is a pratama clinic that is focusing on efforts to improve the quality of services, especially patient administration services as a whole is still done manually / conventionally as well as the storage of patient databases that have not been integrated. The methodology used in designing patient administrative service information system architecture is the Framework for the Application of Systems Thinking (FAST) with the Model Driven Development Strategy model. The use of the FAST method in this study is used as a framework in generating priority improvements, depicting current service blueprints and proposed improvements, to produce a design of the patient's administrative service information system architecture. Description of service blueprint is currently used as the basis / reference for problem analysis activities in producing priority improvements described in the PIECES analysis according to performance, information, economy, control, efficiency, and service and causal analysis in producing functional requirements and non-functional requirements of the system. The results of this study are the design of the patient administrative service information system architecture that can be used as a reference / basis for improvement or development of other service information systems (additional features) in the future.Keywords: Service Blueprint, Framework for the Application of Systems Thinking (FAST), PIECES, Patient Administration Information System Architecture. Abstrak. Kegiatan perencanaan merupakan faktor penting bagi industri jasa sebagai penuntun dalam mengarahkan kebutuhan-kebutuhan bisnis strategi organisasi yang diperlukan di masa mendatang. Klinik dr. Agus Heryanto merupakan sebuah klinik pratama yang sedang berfokus pada upaya perbaikan kualitas pelayanan, khususnya layanan administrasi pasien secara keseluruhan masih dilakukan secara manual/konvensional serta penyimpanan database pasien yang belum terintegrasi. Metodologi yang digunakan dalam perancangan arsitektur sistem informasi layanan administrasi pasien yaitu Framework for the Application of Systems Thinking (FAST) dengan model Strategi Pengembangan Model Driven. Penggunaan metode FAST pada penelitian ini digunakan sebagai kerangka dalam menghasilkan prioritas perbaikan, penggambaran cetakbiru pelayanan (service blueprint) saat ini dan usulan perbaikan, hingga menghasilkan rancangan arsitektur sistem informasi layanan administrasi pasien. Penggambaran cetakbiru pelayanan saat ini digunakan sebagai dasar/acuan kegiatan analisis masalah dalam menghasilkan prioritas perbaikan yang diuraikan ke dalam analisis PIECES sesuai performansi, informasi, ekonomi, kontrol, efisiensi, dan service dan analisis sebab-akibat dalam menghasilkan persyaratan fungsional dan persyaratan non fungsional sistem. Hasil dari penelitian ini adalah rancangan arsitektur sistem informasi layanan administrasi pasien yang dapat digunakan sebagai acuan/dasar untuk perbaikan atau pengembangan sistem informasi pelayanan lainnya (penambahan fitur) di masa mendatang.Kata kunci: Cetakbiru Pelayanan, Framework for the Application of Systems Thinking (FAST), PIECES, Arsitektur Sistem Informasi Layanan Administrasi Pasien.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/industri/article/view/15755/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Teknik Industri
dc.source Prosiding Teknik Industri; Vol 5, No 1, Prosiding Teknik Industri (Februari, 2019); 138 - 144
dc.source Prosiding Teknik Industri; Vol 5, No 1, Prosiding Teknik Industri (Februari, 2019); 138 - 144
dc.source 2460-6502
dc.subject Teknik Industri
dc.subject Cetakbiru Pelayanan, Framework for the Application of Systems Thinking (FAST), PIECES, Arsitektur Sistem Informasi Layanan Administrasi Pasien.
dc.title Perancangan Arsitektur Sistem Informasi Layanan Administrasi Pasien Berbasis Cetak Biru Pelayanan (Studi Kasus : Klinik dr. Agus Heryanto)
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account