Abstract. PT Djarum provides scholarships and self-development training of students as a fostering relationships with educational institutions. On the other side PT Djarum is a cigarette producer while the recipients of scholarships are mostly non-smokers and have a negative perception of cigarettes. The method that used in this research is qualitative method with the approach of Alfred Schutz Phenomenology. Subjects in this research were the recipients of the Djarum Beasiswa Plus 2016/2017 who representing public and private universities in Bandung. This research focuses on the recipients of the Bandung Djarum scholarship who have a complete experience in the program. So the result of this research shows that there are motives (economy, attraction of message, prestige, and relations), experience (knowledge, interaction and relationship, entertainment), and meaning (corporate responsibility, prestige, self-development, and networking).Keywords: Education Relationship, Meaning, ScholarshipAbstrak. PT Djarum memberikan beasiswa serta pelatihan pengembangan diri mahasiswa sebagai pembinaan hubungan dengan instansi dan lembaga pendidikan. Di sisi lain PT Djarum merupakan perusahaan penghasil rokok sedangkan para penerimanya merupakan mahasiswa yang sebagian besar adalah non-perokok dan memiliki persepsi negatif terhadap rokok. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Kualitatif dengan pendekatan Fenomenologi Alfred Schutz. Subjek dalam penelitian ini adalah penerima beasiswa Djarum 2016/2017 regional Bandung yang mewakili perguruan tinggi negeri dan swasta di Bandung. Penelitian ini berfokus pada penerima beasiswa Djarum regional Bandung yang memiliki pengalaman utuh dalam program tersebut. Hasil dari penelitian didapatkan adanya motif (ekonomi; daya tarik pesan; prestise; dan relasi), pengalaman (ilmu; interaksi dan relasi; serta hiburan), makna (tanggungjawab perusahaan; prestise; pengembangan diri; dan networking).Kata Kunci: Hubungan Pendidikan, Makna, Beasiswa
Abstract. PT Djarum provides scholarships and self-development training of students as a fostering relationships with educational institutions. On the other side PT Djarum is a cigarette producer while the recipients of scholarships are mostly non-smokers and have a negative perception of cigarettes. The method that used in this research is qualitative method with the approach of Alfred Schutz Phenomenology. Subjects in this research were the recipients of the Djarum Beasiswa Plus 2016/2017 who representing public and private universities in Bandung. This research focuses on the recipients of the Bandung Djarum scholarship who have a complete experience in the program.So the result of this research shows that there are motives (economy, attraction of message, prestige, and relations), experience (knowledge, interaction and relationship, entertainment), and meaning (corporate responsibility, prestige, self-development, and networking).Keywords: Education Relationship, Meaning, ScholarshipAbstrak. PT Djarum memberikan beasiswa serta pelatihan pengembangan diri mahasiswa sebagai pembinaan hubungan dengan instansi dan lembaga pendidikan. Di sisi lain PT Djarum merupakan perusahaan penghasil rokok sedangkan para penerimanya merupakan mahasiswa yang sebagian besar adalah non-perokok dan memiliki persepsi negatif terhadap rokok. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Kualitatif dengan pendekatan Fenomenologi Alfred Schutz. Subjek dalam penelitian ini adalah penerima beasiswa Djarum 2016/2017 regional Bandung yang mewakili perguruan tinggi negeri dan swasta di Bandung. Penelitian ini berfokus pada penerima beasiswa Djarum regional Bandung yang memiliki pengalaman utuh dalam program tersebut. Hasil dari penelitian didapatkan adanya motif (ekonomi; daya tarik pesan; prestise; dan relasi), pengalaman (ilmu; interaksi dan relasi; serta hiburan), makna (tanggungjawab perusahaan; prestise; pengembangan diri; dan networking).Kata Kunci: Hubungan Pendidikan, Makna, Beasiswa