Universitas Islam Bandung Repository

Islamic Journalistic in Rubrik Hikmah from Republika Newspaper

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Nurfitriani, Wilma Dwi
dc.creator Umar, Tia Muthiah
dc.date 2017-08-09
dc.date.accessioned 2019-09-12T03:00:35Z
dc.date.available 2019-09-12T03:00:35Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/7113
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/23328
dc.description Newspaper is one of the media for deliver journalism product. This kind of media is one of the oldest in all kind of media. The presence of the newspaper getting evolve after the invention of printer by Johannes Guttenberg from Germany in 1688 that imported from Netherlands. The presence of printer fully impact to the development of the world of journalism. This matter make journalism ideology appear as the purpose and carrying their own idealism. One of them is Islamic journalism. This ideology appear carrying religion basic which is full of Islamic thing. Republika is one of the print media that have characteristic and the vision of muslim media should cling firmly to the values of islam. In this research, researcher want to know is Republika already apply the principles of communication in the Qur’an in writing journalism product, which is Hikmah rubric. The population and sample that writer take is ‘Hikmah’ rubric in Republika newspaper. To do the surgeon in rubric’s text content, researcher using scalpel of descriptive quantitative research with content analysis approach with Pearson’s contingent correlation formula. Base on the probles, researcher formulate the research problem that is how the application of the six principles of communication according to Qur’an in Hikmah rubric in Republika newspaper. The result of the research shows that Republika is very excellent in apply the six principles of communication according to Qur’an in their journalism activity. The six principles off communication is: Qawlan Sadiida, Qawlan Baligha, Qawlan Ma’rufa, Qawlan Karima, Qawlan Layyina dan Qawlan Maysura.
dc.description Surat kabar merupakan salah satu media dalam menyampaikan produk jurnalistik. Jenis saluran media ini adalah yang paling tua diantara semua jenis media. Kehadiran surat kabar semakin berkembang setelah ditemukannya mesin cetak oleh Johannes Guttenberg dari Jerman pada tahun 1540. Mesin cetak pertama kali datang ke Indonesia pada 1688 yang didatangkan dari Belanda. Keberadaan mesin cetak berperan penuh terhadap perkembangan dunia jurnalistik. Hal ini membuat petumbuhan ideologi jurnalistik bermunculan sesuai dengan tujuan dan mengusung idealisme masing-masing. Salah satunya adalah jurnalistik islami. Ideologi ini muncul mengusung atas dasar keagamaan yang didalamnya syarat akan keislaman. Republika sebagai salah satu media cetak yang memiliki karakteristik dan bervisikan media muslim tentunya harus berpegang teguh pada nilai-nilai keislaman tersebut. Dalam penenlitian ini peneliti ingin mengetahui apakah Republika telah menerapkan prinsip-prinsip komunikasi dalam Al-Quran dalam penulisan sebuah produk jurnalistik, yaitu rubrik Hikmah. Populasi dan sampel yang penulis ambil adalah rubrik ‘Hikmah’ di surat kabar Republika. Untuk melakukan  pembedahan isi teks rubrik, peneliti menggunakan pisau bedah penelitian kuantitatif deskriptif dengan pendekatan analisis isi dengan rumus kontingen korelasi Pearson’s. Atas dasar permasalahan tersebut peneliti merumuskan masalah penelitianya itu Bagaimana penerapan enam prinsip-prinsip komunikasi menurut Al-Quran dalamrubrik ‘Hikmah’ di suratkabar Republika. Hasil penelitian memununjukan bahwa Republika telah sangat baik dalam menerapkan enam prisip komunikasi menurut Al-Quran dalam aktivitas jurnalistiknya. Enam prinsip komunikasi tersebut yaitu: Qawlan Sadiida, Qawlan Baligha, Qawlan Ma’rufa, Qawlan Karima, Qawlan Layyina dan Qawlan Maysura.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/7113/pdf
dc.rights Copyright (c) 2017 Prosiding Jurnalistik
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 3, No 2, Prosiding Jurnalistik (Agustus, 2017); 174-179
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 3, No 2, Prosiding Jurnalistik (Agustus, 2017); 174-179
dc.source 2460-6529
dc.subject Journalisme
dc.subject newspaper, content analysis, communication principle according to Quran, Republika
dc.subject Ilmu Jurnalistik
dc.subject Suratkabar, analisisisi, Prinsip Komunikasi menurut Al-Quran, Republika
dc.title Islamic Journalistic in Rubrik Hikmah from Republika Newspaper
dc.title Jurnalistik Islami dalam rubrik 'Hikmah' di Surat Kabar Republika
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Quantitative
dc.type kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Jurnalistik [280]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi konsentrasi Jurnalistik

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account