Universitas Islam Bandung Repository

Analisis terhadap Kemampuan Peserta Diklat Tingkat Mahir Pendidik PAUD dalam Pengelolaan Kelas di Kecamatan Kiaracondong Kota Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Nurjanah, Nenden Siti
dc.creator Rahminawati, Nan
dc.creator Saepudin, Aep
dc.date 2020-01-27
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/21092
dc.identifier 10.29313/.v0i0.21092
dc.description Abstract. The quality of education is one of the factors that determines the quality of Early Childhood Education services. Improving the competency of PAUD educators is a very important things to do, an sdvanced Advanced level education and training is one of the programs designed by the Government to improve the competencies of Early Childhood Educators. Classroom management is a movement to create an effective learning environment as expected. The scope of classroom management includes academic activities, administrative activities and organizational activities. This study aims to map the ability of PAUD educators in conducting academic activities, administrative activities, and organizational activities after participating in Advanced Level of Education amd training activities in Kiaracondong District, Bandung. The research method that used is descriptive analytic with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The data that have been collected will analyzed with descriptively qualitative. The results of the research showed that: 1) the ability of PAUD educators in conducting academic activities; 2) the ability of PAUD educators while handling the administrative activities; and 3) the ability of PAUD educators in conducting organizational activities, generaliy they are already capable es[ecially in understanding theory, but in the practice it is still not able to reach the maximum level, there are still some deficiency that makes them not exactly competent when referring to Permendikbud no. 137 of 2014 concerning standards of educators and education personnel.Keywords: PAUD Educators, Advanced Education and Training, Classroom Management Abstrak. Mutu pendidikan merupakan salah satu faktor yang menentukan mutu layanan Pendidikan Anak Usia Dini. Peningkatan kompetensi pendidik PAUD merupakan kebutuhan yang sangat urgent. Pendidikan dan pelatihan berjenjang tingkat mahir merupakan salah satu program yang dirancang Pemerintah untuk peningkatan kompetensi Pendidik Anak Usia Dini. Pengelolaan kelas adalah suatu usaha untuk mewujudkan suasana belajar yang efektif sesuai dengan yang diharapkan. Ruang lingkup pengelolaan kelas meliputi aktivitas akademik, aktivitas dministratif dan aktivitas organisasional. Penelitian ini bertujuan untuk memetakan kemampuan pendidik PAUD dalam melakukan aktivitas akademik, aktivitas administratif, dan aktivitas organisasional setelah mengikuti kegiatan Diklat Tingkat Mahir di Kecamatan Kiaracondong Kota Bandung. Metode penelitian yang digunakan deskriptif analitik dengan teknik pengumpulan datanya observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data yang terkumpul kemudian dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) kemampuan pendidik PAUD dalam melakukan aktivitas akademik; 2) kemampuan pendidik PAUD dalam melakukan aktivitas administratif; dan 3) kemampuan pendidik PAUD dalam melakukan aktivitas organisasional, umumnya mereka sudah mampu terutama dalam pemahaman teori, tetapi dalam prakteknya masih belum maksimal, masih ada beberapa kekurangan sehingga belum bisa dikatakan kompeten jika merujuk kepada  Permendikbud no. 137 tahun 2014 tentang standar pendidik dan tenaga kependidikan.Kata Kunci: Pendidik PAUD, Diklat mahir, Pengelolaan Kelas 
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/21092/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Pendidikan Guru PAUD
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 1, Pendidikan Guru PAUD (Februari, 2020); 138-142
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 1, Pendidikan Guru PAUD (Februari, 2020); 138-142
dc.source 2460-6421
dc.source 10.29313/.v0i0
dc.subject Pendidikan Guru PAUD
dc.subject Pendidik PAUD, Diklat mahir, Pengelolaan Kelas
dc.title Analisis terhadap Kemampuan Peserta Diklat Tingkat Mahir Pendidik PAUD dalam Pengelolaan Kelas di Kecamatan Kiaracondong Kota Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - PG PAUD [106]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account