Description:
Pegadaian Syariah as one of the Islamic financial institutions engaged in services. Therefore, the pawnshop is required to always pay attention to the needs and desires of customers and try to meet customer expectations by providing quality services and products to customers. This study aims to determine; the effect of service quality on customer satisfaction of the Muaradua Syariah Pawnshop Unit, the effect of product quality on customer satisfaction of the Muaradua Syariah Pawnshop Unit, and the effect of service quality and product quality on customer satisfaction at the Muaradua Syariah Pawnshop Unit. The research method used in this study is a quantitative method. The technique in this study uses Probability Sampling, with a sample of 135 Muaradua Pawnshop Pawn Unit Customers, with data collection techniques using a questionnaire and documentation. Analysis of the data used is the validity test, reliability test, classic assumption test with data processing using SPSS software. The results of this study indicate that service quality and product quality have a positive and significant effect on customer satisfaction partially and simultaneously.Keywords: Service, Product, SatisfactionPegadaian Syariah sebagai salah satu lembaga keuangan syariah yang bergerak dibidang jasa. Oleh karena itu, pegadaian dituntut untuk selalu memperhatikan kebutuhan dan keinginan nasabah serta berusaha memenuhi harapan pelanggan dengan cara memberi layanan dan produk yang berkualitas kepada nasabah.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui; pengaruh kualitas layanan terhadap kepuasan nasabah Unit Pegadaian Syariah Muaradua, pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan nasabah Unit Pegadaian Syariah Muaradua, dan pengaruh kualitas layanan dan kualitas produk terhadap kepuasan nasabah pada Unit Pegadaian Syariah Muaradua. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode kuantitatif. Teknik dalam penelitian ini menggunakan Probability Sampling, dengan Sampel 135 Nasabah Unit Pegadaian Syariah Muaradua, dengan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan ialah uji validitas, uji reliabilitas, uji asumsi klasik dengan pengolahan data menggunakan software SPSS. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kualitas layanan dan kualitas produk perpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan nasabah secara parsial dan simultan.Kata Kunci : Layanan, Produk, Kepuasan