Universitas Islam Bandung Repository

Hubungan Social Comparison dan Self-Esteem pada Mahasiswa Pengguna Instagram

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Psikologi
dc.creator Syachfira, Nabila
dc.creator Nawangsih, Endah
dc.date 2020-08-25
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:37:23Z
dc.date.available 2021-03-15T03:37:23Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/23136
dc.identifier 10.29313/.v6i2.23136
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28540
dc.description Abstract. The use of Instagram allows users to make social comparison. Instagram presents the most positive aspects of its users’ lives, so that observers can feel inferior when they feel that they’re not comparable to others. The study aimed to research correlation between social comparison and self-esteem among student Instagram user. The present study used a correlational research design with 400 students who used Instagram. Measurement of social comparison is using instrument named INCOM (Iowa-Netherlands Comparison Orientation Scale) Gibbons and Buunk (1999). Self-esteem is measured by Rosenberg self-esteem scale. The correlation between social comparison orientation and self-esteem was calculated by Spearman correlation technique. The result shows -0.241 and p-value (Sig.) = 0.000 < α = 0.01, means that there’s low correlation between social comparison and self-esteem, also negative correlation between these variables mean the higher of social comparison then the lower of self-esteem.Keywords: social comparison, self-esteem, InstagramAbstrak— Penggunaan Instagram pada mahasiswa memungkinkan penggunanya untuk melakukan social comparison. Instagram menampilkan aspek paling positif dari kehidupan penggunanya yang membuat pengamat dapat merasa rendah diri ketika merasa tidak sebanding dengan orang lain. Tujuan penelitian ini adalah untuk meneliti hubungan antara social comparison dan self-esteem pada mahasiswa pengguna Instagram. Metode penelitian yang digunakan adalah korelasional dengan responden sebanyak 400 orang mahasiswa pengguna Instagram. Alat ukur yang digunakan adalah Scale For Social Comparison Orientation (INCOM, Iowa-Netherlands Comparison Orientation Scale) oleh Gibbons & Buunk tahun 1999 untuk mengukur social comparison dan Rosenberg Self-esteem Scale untuk mengukur self-esteem. Penelitian ini menggunakan teknik analisis korelasi Rank Spearman. Nilai korelasi yang dihasilkan sebesar -0,241 dan p-value (Sig.) = 0,000 < α = 0,01. Hasil penelitian ini menunjukkan hubungan yang rendah antara social comparison dan self-esteem pada mahasiswa pengguna Instagram. Nilai negatif pada korelasi menunjukkan bahwa semakin tinggi social comparison maka semakin rendah self-esteem.Kata Kunci: social comparison, self-esteem, Instagram
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/23136/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Psikologi
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 6, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2020); 554-559
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 6, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2020); 554-559
dc.source 2460-6448
dc.source 10.29313/.v6i2
dc.subject Psikologi
dc.subject social comparison, self-esteem, Instagram
dc.title Hubungan Social Comparison dan Self-Esteem pada Mahasiswa Pengguna Instagram
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account