Description:
Abstract. Learning is a process that happens to everyone that lasts a lifetime, since I was in the womb to the grave. One sign that a person has to learn is a change in behavior in him. The behavioral changes regarding the changes which are knowledge (cognitive), skills (psychomotor) and attitude (affective). For the achievement of behavior change and the achievement of learning objectives need a strategy to plan the learning process. This study intends to study in depth the Hadith Bukhari, which aims to: 1) understand the hadith commentary, 2) knowing the essence of which is contained in the hadith, 3) know the relevant theories of learning strategies, and 4) obtain educational implications of these traditions. This study uses descriptive method of analysis with data collection techniques in the form of literature study. Research activities are conducted by deeply studying various books and books related to the subject matter of research. The essence of the hadith of Bukhari includes two things: 1) The teachings of Islam enjoins to always make ease and prohibition complicate in any matter, situation and condition and in all kinds of common good not only in obligatory matters set by God alone. 2) In giving a reprimand to the person who made a mistake because of the limitations of his knowledge and ignorance, must use a gentle way and by using fun methods so that it can be received well. The educational implications of Bukhari hadith narrative about composing this learning strategy are: 1) Strategies in the learning process should use methods that are easily understood by learners. 2) Strategies in the learning process should use a fun approach. Keywords: learning process, strategy. Abstrak. Belajar merupakan sebuah proses yang terjadi pada semua orang yang berlangsung seumur hidup, sejak masih di dalam kandungan hingga liang lahat. Salah satu pertanda bahwa seseorang telah belajar adalah adanya perubahan tingkah laku di dalam dirinya. Perubahan tingkah laku tersebut menyangkut perubahan yang bersifat pengetahuan (kognitif), keterampilan (psikomotorik) dan sikap (afektif). Untuk tercapainya perubahan perilaku dan tercapainya tujuan pembelajaran perlu adanya strategi untuk merencanakan proses pembelajaran. Penelitian ini bermaksud mengkaji secara mendalam hadits Riwayat Bukhari, yang bertujuan untuk: 1) mengetahui syarah hadits, 2) mengetahui esensi yang terkandung di dalam hadits, 3) mengetahui teori terkait strategi pembelajaran, dan 4) memperoleh implikasi pendidikan dari hadits tersebut. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analisis dengan teknik pengumpulan data berupa studi kepustakaan. Kegiatan penelitian dilakukan dengan cara mengkaji secara mendalam berbagai kitab dan buku yang berhubungan dengan pokok masalah penelitian. Esensi hadits Riwayat Bukhari ini meliputi 2 hal: 1) Di dalam proses pembelajaran, ajaran Islam memeritahkan untuk senantiasa memberikan kemudahan dan larangan mempersulit dalam situasi dan kondisi apapun. 2) Dalam memberikan pengajaran kepada orang yang sedang belajar atau yang melakukan kesalahan oleh sebab keterbatasan ilmu dan ketidaktahuannya, harus menggunakan penyampaian yang lemah lembut dan dengan menggunakan metode yang menyenangkan sehingga dapat diterima dengan baik. Implikasi pendidikan dari hadits Riwayat Bukhari tentang menyusun strategi pembelajaran ini adalah: 1) Strategi dalam proses pembelajaran harus menggunakan metode yang mudah dipahami oleh peserta didik. 2) Strategi dalam proses pembelajaran harus menggunakan pendekatan yang menyenangkan. Kata Kunci: proses pembelajaran, strategi.