Universitas Islam Bandung Repository

Evaluasi Metode Pembelajaran Mubahatsah Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Cahyani, Nurul
dc.creator Sobarna, Ayi
dc.creator Aziz, Helmi
dc.date 2019-01-25
dc.date.accessioned 2019-09-02T06:01:09Z
dc.date.available 2019-09-02T06:01:09Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/14653
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20375
dc.description Abstract. Islamic boarding schools as non formal education in Indonesia have an important role in Islamic education. However, classical learning methods used by Islamic boarding school such as bandongan or wetonan and sorogan have not changed much. Whereas the pattern of education initiated now is student centered where students are more active in learning. One of the salafiyah Islamic boarding schools in Bandung applies the learning method mubahatsah as a student centered learning pattern. But, the problem is how the evaluation of the mubahatsah learning method is an effort to improve student’s critical thinking in As-Sakinah Islamic boarding school. This study aims to describe and analyze the learning evaluation process in improving critical thinking skill’s throught mubahatsah learning method. This study used a qualitative approach with a case study method. Collection of data collected is interview, observation, and documentation. Data analysis is done by data reduction, data display, and verification. The results of the study showed that evaluation of the learning method was based on a form of selective evaluation and was able to improve student’s critical thinking skill’s. Forms of increasing critical thinking in the form of scientific attitudes namely: passive participants - active participants - become moderators - become presenters. Keywords: Learning method, Mubahatsah, Critical thinking Abstrak. Pesantren sebagai pendidikan non formal di Indonesia menjadi peranan penting dalam pendidikan Islami. Walaupun demikian, metode pembelajaran klasik yang digunakan pesantren seperti bandongan atau wetonan dan sorogan tidak banyak terjadi perubahan. Padahal pola pendidikan yang digagas sekarang ialah pembelajaran student center, dimana peserta didik lebih aktif dalam pembelajaran. Salah satu pesantren salafyah di kota Bandung menerapkan metode pembelajaran mubahatsah sebagai pola pembelajaran student center. Namun, yang menjadi permasalahan bagaimana evaluasi metode pembelajaran mubahatsah sebagai upaya meningkatkan berpikir kritis santri di Pondok Pesantren As-Sakinah. Penetilian ini bertujuan mendeskripsikan dan menganalisis proses evaluasi pembelajaran dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis menggunakan metode pembelajaran mubahatsah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Pengumpulan data yang dilakukan yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan reduksi data, penyajian data, dan diverifikasi. Hasil penelitian menunjukan evaluasi metode pembelajaran mubahatsah berdasarkan bentuk evaluasi selektif dan mampu meningkatkan kemampuan berpikir kritis santri. Bentuk peningkatan berpikir kritis berupa sikap keilmuan, yaitu: peserta pasif - peserta aktif- menjadi moderator- menjadi pemateri. Kata Kunci: Metode pembelajaran, Mubahatsah, Berpikir kritis
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/14653/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/downloadSuppFile/14653/3287
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Pendidikan Agama Islam
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 5, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2019); 37-44
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 5, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2019); 37-44
dc.source 2460-6413
dc.subject Pendidikan Agama Islam
dc.subject Metode pembelajaran, Mubahatsah, Berpikir kritis
dc.title Evaluasi Metode Pembelajaran Mubahatsah Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account