dc.description |
Abstrack. Religion is an instrument to meet human needs, one way to meet these needs is through coaching activities. Spiritual development activities can be carried out within the scope of formal and non-formal institutions. One place that can support the implementation of religious guidance, namely schools through Islamic religious mentoring activities. Mentoring is an Islamic fostering activity to instill religious character in students. The management activities in the training include planning, implementation, and evaluation. The purpose of this study was to identify the management of the Islamic religious mentoring program in SMK 1 Cimahi in the form of planning documents, data implementation, and evaluation. This research use a qualitative approach with a case study method that aims to understand the object of research to be further analyzed and reported. Data collection techniques are used in the form of interviews, field observations, and documentation studies. The results of the study show: (a) Planning for mentoring activities consists of forming a committee, preparing curriculum, forming and preparing a mentor team, preparing the administration of mentoring activities, and grouping mentoring groups. (b) The implementation of mentoring activities is carried out in three series of activities, namely super mentoring, mentoring in groups, and trandy. (c) Evaluation of mentoring activities includes program evaluation and evaluation of students.Keywords: Management, Mentoring, Religious.Abstrak. Agama merupakan instrumen untuk memenuhi kebutuhan manusia, Salah satu cara untuk memenuhi kebutuhan tersebut adalah melalui kegiatan pembinaan. Aktivitas pembinaan spiritual bisa dilakukan dalam lingkup lembaga formal maupun non formal. Salah satu tempat yang bisa mendukung terselenggaranya pembinaan agama adalah sekolah melalui kegiatan mentoring agama Islam. Mentoring merupakan kegiatan pembinaan agama Islam untuk menanamkan karakter religius dalam diri peserta didik. Adapun kegiatan manajemen dalam pembinaan tersebut meliputi perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi pengelolaan program kegiatan mentoring agama Islam di SMKN 1 Cimahi dalam bentuk dokumen perencanaan, data pelaksanaan, dan evaluasi. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode case study (studi kasus) yang bertujuan untuk memahami objek penelitian untuk selanjutnya dianalisis dan dilaporkan.Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa wawancara, observasi lapangan, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan : (a) Perencanaan kegiatan mentoring terdiri dari pembentukan kepanitiaan, penyusunan kurikulum, membentuk dan persiapan tim mentor, mempersiapkan administrasi kegiatan mentoring, dan grouping kelompok mentoring. (b) Pelaksanaan kegiatan mentoring dilaksanakan dalam tiga rangkaian kegiatan yaitu super mentoring, mentoring in group, dan trandy. (c) Evaluasi kegiatan mentoring meliputi evaluasi program dan evaluasi terhadap peserta didik.Kata kunci: Manajemen, Mentoring, Religius. |
|