Universitas Islam Bandung Repository

Hubungan Antara Academic Self-Efficacy dengan Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas X

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Psikologi
dc.creator Mardli, Salma Shofiyyah
dc.creator Wahyudi, Hedi
dc.date 2019-08-01
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/16713
dc.description Abstract. Academic cheating can occur because students are unsure of their abilities when they find obstacles so they quickly give up and choose another way to get good results. This study aims to see how strong the relation between academic self-efficacy and academic cheating on students of the Faculty of Psychology in X University. Academic self-efficacy is measured by the Academic Self-Efficacy Scale (ASE) constructed by Zajacova, Lynch, and Espenshade (2005), while academic cheating was measured by an academic cheating questionnaire constructed by researchers. The population in this study were students of the Faculty of Psychology X University with a GPA under 3,00 who did academic cheating. The number of samples in this study were 65 students, and the sampling technique used was purposive sampling. Data analysis method used is Rank Spearman correlation test. The result of this study showed r= -0,560 and p=0,000. It means there is a fairly close negative and significant relation between academic self-efficacy and academic cheating.Keywords: Academic Self-Efficacy, Academic Cheating, College Students.Abstrak. Kecurangan akademik dapat terjadi karena mahasiswa tidak yakin dengan kemampuan yang dimilikinya saat menemukan hambatan sehingga mereka menjadi  cepat menyerah dan memilih jalan pintas untuk memperoleh hasil yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa erat hubungan antara academic self-efficacy dengan kecurangan akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas X. Academic self-efficacy diukur dengan Academic Self-Efficacy Scale (ASE) yang dikonstruksikan oleh Zajacova,Lynch, dan Espenshade (2005). Sedangkan kecurangan akademik diukur dengan kuesioner kecurangan akademik yang dikonstruksikan oleh peneliti. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas X dengan IPK < 3,00 yang melakukan kecurangan akademik. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 65 mahasiswa, teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling. Metode analisis data yang digunakan dengan uji korelasi rank spearman. Hasil penelitian ini menunjukkan r= -0,560 dengan p = 0,000, artinya terdapat hubungan negatif signifikan yang cukup erat antara academic self-efficacy dengan kecurangan akademik.Kata Kunci: Academic Self-Efficacy, Kecurangan Akademik, Mahasiswa
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/16713/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Psikologi
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 5, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2019); 348-353
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 5, No 2, Prosiding Psikologi (Agustus, 2019); 348-353
dc.source 2460-6448
dc.subject Psikologi
dc.subject Academic Self-Efficacy, Kecurangan Akademik, Mahasiswa
dc.title Hubungan Antara Academic Self-Efficacy dengan Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas X
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account