Universitas Islam Bandung Repository

Correlation between academic adaptation and learning achievement on students of class 4 and 5 in (elementary schools) Haurpancuh Bandung.

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Jayanti, Indria
dc.creator Widawati, Lisa
dc.date 2016-02-19
dc.date.accessioned 2019-09-10T01:57:12Z
dc.date.available 2019-09-10T01:57:12Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2846
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/21154
dc.description A Civil elementary school of Haurpancuh Bandung is a civil elementary school located in Bandung which implement curriculum 2013. During the implementation, students experience learning achievement derivation, homeworks are done in the classroom, are not paying attention to teacher’s explanation. Randomly answer the questions from their teacher. The objective of this study is to describe the correlation between academic adaptation and learning achievement to improve students learning process by time management, learning strategies, preparation to face examinations, students career preparation of SDN haurpancuh Bandung. The objective of this study is to obtain empirical data about the correlation between academic adaptation and students learning achievement of 4th and 5th grade students  in SDN Haurpancuh Bandung. The method used is correlation with 64 students as the sample of research population. The instrument used to data collection is a questionnaire and students score in their report books in 2 semesters. The data obtained are ordinal data and spearman correlation computation test. The results show that there is a score of r = 0.531 correlation between academic adaptation and students learning achievement. It means that there is a tight correlation between academic adaptation and students learning achievement of 4th and 5th grade students in Haurpancuh Bandung.
dc.description Sekolah Dasar Negeri Haurpancuh Bandung merupakan salah satu sekolah dasar negeri yang berada di kota Bandung, yang mencoba menerapkan kurikulum 2013. Selama pelaksanaan kurikulum 2013 ini siswa banyak mengalami penurunan prestasi belajar, pekerjaan rumah diselesaikan sekolah, tidak memperhatikan ketika guru sedang menjelaskan, dan siswa menjawab soal ulangan dengan asal. Maksud penelitian ini untuk mengetahui keeratan hubungan antara penyesuaian akademik dengan prestasi belajar, dalam upaya meningkatkan proses belajar siswa melalui pengaturan waktu, strategi kegiatan belajar, cara mempersiapkan diri dalam menghadapi ujian, dan mempersiapkan karir siswa SDN Haurpancuh Bandung. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh data empiris mengenai keeratan hubungan antara Penyesuaian Akademik dengan prestasi belajar siswa kelas 4 dan 5 SDN Haurpancuh Bandung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode korelasional dengan jumlah subjek penelitian sebanyak 64 siswa. Pengumpulan data yang dilakukan dengan menggunakan alat ukur kuesioner dan nilai raport siswa selama 2 semester. Data yang diperoleh berupa data ordinal dengan perhitungan uji korelasi spearman. Berdasarkan hasil perhitungan diperoleh angka korelasi antara penyesuaian akademik dan prestasi belajar sebesar r = 0.531 termasuk ke dalam kategori korelasi cukup. Artinya ada hubungan yang cukup erat antara penyesuaian akademik dengan prestasi belajar siswa kelas 4 dan 5 SDN Haurpancuh Bandung.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2846/pdf
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 2, No 1, Prosiding Psikologi (Februari, 2016); 187-192
dc.source Prosiding Psikologi; Vol 2, No 1, Prosiding Psikologi (Februari, 2016); 187-192
dc.source 2460-6448
dc.subject Proceedings of Psychology
dc.subject Academic adaptation, learning achievement, curriculum 2013.
dc.subject Psikologi
dc.subject Penyesuaian Akademik, Prestasi Belajar, Kurikulum 2013
dc.title Correlation between academic adaptation and learning achievement on students of class 4 and 5 in (elementary schools) Haurpancuh Bandung.
dc.title Hubungan antara Penyesuaian Akademik dengan Prestasi Belajar pada Siswa Kelas 4 dan 5 SDN Haurpancuh Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type qualitative
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Psikologi [970]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Psikologi

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account